Blog overzicht

Kennis is om te delen

€10,- dagbudget in AdWords zo efficiënt mogelijk besteden

Het dagbudget dat je instelt in Google AdWords bepaalt hoeveel geld je per dag maximaal wilt spenderen aan het vertonen van je advertenties. Waar een aantal bedrijven werkt met grote budgetten van honderden tot duizenden euro’s per dag (of soms zelfs nog meer), moeten veel bedrijven het doen met een veel kleiner budget. Dit budget moet dan natuurlijk wel zo efficiënt mogelijk uitgegeven worden, om ervoor te zorgen dat je uit het kleine budget toch rendement weet te behalen. Stel dat je uitgaat van een AdWords dagbudget van €10,-, hoe besteed je dit dan zo efficiënt mogelijk? Voordat je een AdWords campagne gaat opzetten en inrichten, is het belangrijk voor jezelf te bepalen welke doelstellingen je hebt. Als je dit doet, is de eerste stap richting online succes met Google AdWords al gezet.

01. Bepaal de juiste structuur voor je account

Het succes van een AdWords campagne wordt grotendeels bepaald door de structuur die je hanteert. Hier heb ik eerder een blog over geschreven: Wat is een goede structuur voor een AdWords campagne? Aan de hand van een fictieve webshop in bloemen laat ik zien hoe je de optimale structuur voor je AdWords campagne kiest.  Dit heeft bovendien een positieve invloed op de kwaliteitsscore van je AdWords campagne (zie ook punt 07.). Over het algemeen kan gezegd worden dat de structuur van een AdWords campagne gelijk dient te zijn aan de structuur van een website, maar hier zijn natuurlijk uitzonderingen op.

02. Kies het juiste netwerk voor je advertenties

De standaardinstellingen van een AdWords campagne zorgen ervoor dat je advertenties ook weer worden gegeven in het Display Netwerk van Google. Het gaat hier om een enorm aantal partnerwebsites dat bereid is om advertenties van Google te vertonen. Hierbij kun je denken aan onder andere YouTube en Buienradar, maar ook aan heel veel kleine websites en blogs over een uiteenlopend aantal onderwerpen. Het is raadzaam om in eerste instantie echt puur en alleen te adverteren in het Search Netwerk van Google. Later kun je dit dan altijd nog uitbreiden naar het Display Netwerk. Je doet dit op het tabblad Instellingen (onder Campagnes) bij de opties Type en Netwerken.

03. Bepaal de juiste zoekwoorden

Stel je voor dat je een webshop hebt waar je mascara verkoopt. Eén van de eerste zoekwoorden die in je op zal komen om op te adverteren, is hoogstwaarschijnlijk het woord mascara. Maar dit zoekwoord is natuurlijk ontzettend breed en je weet niet precies waar mensen naar zoeken. Wordt er gezocht naar de beste mascara of juist naar de meest voordelige mascara? Wordt er gezocht naar tips voor kleuren of juist naar een uitleg over wat mascara is? Je weet het niet, omdat de term mascara veel te breed is. Met een klein dagbudget is het in veel gevallen niet rendabel om hierop te adverteren. Je zult het dus specifieker moeten zoeken, bijvoorbeeld in termen als maybelline mascara kopen of mascara online bestellen. Uiteraard hangen de gekozen zoekwoorden af van het aanbod in jouw webshop. Onderstaand zie je een voorbeeld van een AdWords campagne met lage CPC’s, een hoog aantal geconverteerde klikken en een lage kosten per geconverteerde klik. Hier zijn precies de juiste zoekwoorden gekozen!

juiste-zoekwoorden

04. Maak gebruik van uitsluitingen

Net zoals je zoekwoorden in kunt stellen waar je wel op gevonden wilt worden, kun je ook zoekwoorden instellen waar je niet op gevonden wilt worden. Ik schreef eerder al een blog over het search query report in Google AdWords, waarmee je kunt bepalen op welke irrelevante zoekwoorden je advertenties zijn vertoond. Uiteraard is het goed hier ook voorafgaand aan de start van je AdWords campagne over na te denken, om zoveel mogelijk irrelevant verkeer al buiten de deur te houden.

05. Stel de juiste biedingen in

Als je de biedingen niet goed in hebt gesteld, zal je campagne nooit gaan renderen. Stel je voor dat je biedingen te laag zijn, dan genereer je wel veel vertoningen, maar slechts weinig klikken. Het is in zo’n geval het beste om de biedingen te verhogen óf de betreffende zoekwoorden te pauzeren. Het kan ook zo zijn dat je de biedingen te hoog hebt ingesteld. Je biedt dan bijvoorbeeld vijftig cent per klik, terwijl je met een bod van veertig cent nog steeds even goed zou presteren. Je houdt dan door de besparingen op het budget meer geld over, wat je weer kunt gebruiken om meer klikken te genereren. Onderstaand screenshot uit AdWords laat zien dat er in de betreffende AdWords campagne heel wat zoekwoorden zijn die op lage posities zijn vertoond. Hier kun je dus óf de biedingen verhogen óf de zoekwoorden pauzeren.

biedingen-adwords-instellen

06. Pauzeer zoekwoorden die niet presteren

Als je werkt met een dagbudget van slechts €10,- heb je elke cent hard nodig. Zie je dat bepaalde zoekwoorden een groot deel van je budget verbruiken, maar slechts weinig rendement opleveren (of zelfs helemaal geen rendement), dan kun je deze zoekwoorden beter pauzeren. Zoals je in de onderstaande afbeelding ziet, heeft het tweede zoekwoord je bijna €275,- gekost, maar geen enkele conversie opgeleverd. Het is zonde om nog langer budget te verspillen aan dit zoekwoord en het kan dus beter op pauze worden gezet. Het groen gemarkeerde zoekwoord presteert daarentegen juist stukken beter. Je kunt je budget dus beter gebruiken om je meer op het tweede zoekwoord te richten.

zoekwoorden-pauzeren

07. Optimaliseer de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore van een zoekwoord is een score die aangeeft hoe relevant een bepaald zoekwoord is. Een hogere kwaliteitsscore levert een hogere advertentiepositie op, met daarbij een lagere kost-per-klik. Een verbetering van een kwaliteitsscore van 4 naar 6 maakt al een wereld van verschil, laat staan als je een kwaliteitsscore van 8 of hoger hebt. Je kunt de kwaliteitsscore optimaliseren door een campagne zo specifiek mogelijk in te richten, zodat de zoekwoorden in de betreffende advertentiegroep overeenkomen met de zoekwoorden in je advertenties en de tekst op je landingspagina. Heb je te maken met zoekwoorden die laag blijven qua kwaliteitsscore dan kun je twee dingen doen: je pauzeert deze zoekwoorden of je maakt een nieuwe landingspagina aan voor deze zoekwoorden.

08. Optimaliseer je advertentieteksten

Variëren met de gebruikte advertentieteksten maakt vaak veel verschil. Dit kan niet alleen positief uitpakken voor je CTR en gemiddelde positie, maar ook zeker voor het aantal geconverteerde klikken én de kosten per conversie. Je kunt eindeloos testen met je advertentieteksten, bijvoorbeeld door prijzen wel/niet te vermelden, door andere zichtbare URL’s uit te proberen of door andere koppen in te stellen voor je advertenties. Je kunt hier meer over lezen in het blog Presteren jouw AdWords advertentieteksten optimaal? Hier wordt aan de hand van een voorbeeld (wederom met de fictieve webshop in bloemen) uitgelegd wanneer en hoe je kunt variëren met je advertentieteksten.

09. Maak gebruik van targeting op locatie

In Google AdWords kun je targeting op locatie toepassen. Stel je voor dat je loodgieter bent in de regio Utrecht. Dan zit je zeer waarschijnlijk niet te wachten op opdrachten in Maastricht of Den Helder. Zorg er dan in Google AdWords ook voor dat je advertenties niet  in deze regio’s vertoond worden. Op het tabblad Instellingen onder Campagnes kun je kiezen voor een tab Locaties. Door op de rode knop + Locaties te drukken, kun je aangeven waar je wilt dat jouw advertenties vertoond worden. Werk je bijvoorbeeld in een straal van 15 kilometer rondom Utrecht, dan kun je ook op die manier jouw advertenties instellen. Onderstaand kun je zien dat je middels Radiustargeting een bepaalde straal in kunt stellen op basis van een ingegeven locatie.

targeting-locatie-adwords

10. Schakel een advertentieplanning in

Je kunt in Google AdWords aangeven wanneer jouw advertenties moeten lopen. Stel je voor dat je pizza’s bezorgt, maar dat je dit niet op zondag en maandag doet. Dan is het verstandig om ervoor te zorgen dat je advertenties op deze dagen niet vertoond worden. Wellicht bied je reizen aan en blijkt uit de statistieken dat de meeste conversies vallen op doordeweekse avonden tussen 20:00 en 00:00. Dan kun je ervoor kiezen je advertenties alleen dan weer te geven. Met een advertentieplanning kun je er bovendien ook voor zorgen dat je op bepaalde tijdstippen meer of minder biedt.

Ook belangrijk om niet te vergeten:

  • koppel Google Analytics en Google AdWords aan elkaar
  • stel doelen in bij Google Analytics
  • optimaliseer met regelmaat je AdWords campagne en blijf testen