Visser & Visser is een accountantskantoor dat groeit en bloeit in alle opzichten. Het is voor hen daarom enorm belangrijk om zich helder te positioneren, zowel extern als intern. Want wanneer je jezelf werkelijk leert kennen, kun je nóg beter uitleggen wie je bent en waar je voor staat.

Daarom startte Visser & Visser samen met WebNL een traject rondom de bedrijfscultuur. De meningen van maar liefst 270 medewerkers terugbrengen naar een klein aantal culturele waarden? Challenge accepted! 

Wat wij hebben gemaakt

  • Strategische sessie
  • Concept
  • Strategie
  • Online en offline design

De echte jij

Bij het bepalen van een positionering is zowel je imago als je identiteit van groot belang. Je imago gaat om hoe jij wil dat anderen je zien. Maar je identiteit gaat over de échte jij. Omdat het goed is dat deze twee dicht bij elkaar liggen, is het belangrijk om eerst te ontdekken wat de identiteit van je organisatie is.

 

Bedrijfscultuur 'ontstaat'

Een identiteit bestaat uit veel verschillende onderdelen, waarvan het collectief DNA en de bedrijfscultuur 2 hele belangrijke zijn. Omdat we bij Visser & Visser eerder al aandacht hadden besteed aan het DNA door middel van storytelling, is het nu tijd voor de bedrijfscultuur! De identiteit van een bedrijf is echter niet iets wat je bedenkt als management. Het is namelijk een optelsom van alle individuele culturen. Dus een bedrijfscultuur maak je niet… die ontstaat.

 

Culturele waarden

Door culturele waarden te omschrijven, kun je de cultuur van een bedrijf tastbaar maken. Culturele waarden zijn een klein aantal waarden die een kernachtige weerslag vormen van de samengevatte bedrijfscultuur.

Omdat de bedrijfscultuur wordt gevormd door de mensen die bij jou werken, is het heel belangrijk om hen nauw te betrekken bij dit proces. En dat is precies wat we bij Visser & Visser hebben gedaan!

We organiseerden 3 sessies waar de medewerkers doeltreffende vragen over de cultuur voor de kiezen kregen - zonder dat de directie daarbij aanwezig was. 

Van 270 meningen naar 6 waarden

Tijdens 3 sessies met medewerkers noteerden we alle culturele waarden die voorbij kwamen. Zo maakten we een longlist met 51 waarden. Door alle medewerkers punten te laten verdelen over deze waarden, ontstond een shortlist van 21 waarden.

De shortlist van 21 waarden legden we voor aan alle 270 medewerkers via een online tool die we creëerden. Dankzij de puntenverdeling van de respondenten bleef al snel een lijst over van 6 culturele waarden. Deze 6 waarden kregen met afstand meer stemmen dan de overige 15 waarden. Een mooi resultaat!

De culturele waarden - inclusief toelichting - presenteerden we vervolgens aan de directie, de aandeelhouders en natuurlijk ook aan de medewerkers.

De meerwaarde van waarden

Samen met medewerkers ontdekken wat de bedrijfscultuur is, is slechts het begin. Het gaat namelijk niet om de culturele waarden zelf, maar om wat je ermee doet en hoe je meerwaarde creëert. Bij Visser & Visser worden de waarden intern gebruikt voor internal branding, verwachtingsmanagement en persoonlijke groei. 

Daar zetten we verschillende middelen bij in. Van culturele waarden boekjes tot 'heatmugs' en van ansichtkaarten met complimenten tot een speciale Visser & Visser versie van het Jengaspel. Voor iedere organisatie zijn diverse creatieve middelen te bedenken om culturele waarden tot leven te brengen. 

De perfecte match

Ook bij arbeidsmarktcommunicatie zijn culturele waarden van belang. Zo kunnen de waarden vaak gebruikt worden bij het opstellen van functieprofielen, het schrijven van (vacature)teksten voor de ‘werken bij’-site en bij het onboarding-traject voor nieuwe werknemers. Dit helpt organisaties om de juiste sollicitant te vinden. Verder kunnen de waarden extern gebruikt worden bij profilering en positionering voor diverse uitingen, zoals webcontent.

Bedrijfscultuur is waardevol

Zoals je merkt, zijn culturele waarden dus enorm waardevol voor allerlei uitingen van een bedrijf. Zowel extern als intern. Bovendien krijg je meer inzicht in de collectieve waarden van je medewerkers. Inzicht in hoe je organisatie echt is. Dát is pas waardevol.

Ook de bedrijfscultuur en culturele waarden van je organisatie ontdekken? We helpen je graag! Neem contact op met Thijs, onze strateeg.  

WebNL Visser & Visser Culturele Waarden

Meer weten over dit project?

0187 609555
koen@webnl.nl

Koen Maljaars