“Zijn we enkel toe aan een nieuwe website, of is dit meteen hét moment om het groter aan te pakken?” Zodra je die vraag durft te stellen, weet je dat het tijd is om je ‘merk’ eens kritisch onder de loep te nemen. Hoe sterk is het merk eigenlijk? Spreekt het je uiteenlopende doelgroepen wel aan? En heeft de organisatie een overtuigend verhaal?

Dat zijn de vragen die speelden bij United Fish Auctions (UFA), lokaal ook wel bekend als ‘de visafslag’. Maar eigenlijk is UFA veel meer dan alleen een visafslag. Om dat beter over te brengen, gingen we aan de slag met hun positionering en uitstraling. Gevolgd door, jawel… een nieuwe website! 

Klant

United Fish Auctions (UFA)

Diensten

Om UFA te (her)positioneren, gingen we aan de slag met een merkverhaal, merkhiërarchie en visuele identiteit. In een creatief concept kwam de boodschap tot leven. Ook in het webdesign - op basis van user flows - is het concept op creatieve wijze verwerkt. We realiseerden de website in ons eigen contentmanagementsysteem (CMS) BASE.

Bezoek unitedfishauctions.com

In gesprek met trotse vissermannen

Precies toen wij aan de slag gingen voor UFA verkeerde de visserij als sector - opnieuw - in zwaar weer. Daarom organiseerden we als aftrap van dit project niet alleen een sessie met het management, maar ook met een groep vissers.

Zij vertelden ons vanuit eerste hand waar ze mee te maken krijgen op een gemiddelde werkdag, hoe zij de rol van UFA zien en met welk gevoel ze de toekomst tegemoet gaan. Onmisbare context voor onze creatieven. Met deze inspiratie op zak schreven we een brand story, die door UFA met kippenvel werd ontvangen.

UFA. Be part of it

De nieuwe positionering van UFA richt zich op de visie dat ‘samen optrekken’ een noodzaak is voor de toekomst van de visserij. Daarom verbindt UFA vissers, kopers en andere spelers in de keten met elkaar. Alle doelgroepen kunnen vertrouwen op kwaliteit, van vangst tot voeding. Dat is de belofte die UFA doet, gevolgd door de pay-off ‘Be part of it’. Met deze pay-off benadrukken we het belang van samenwerken en doen we bovendien een activerende oproep.

De partjes vormen het logo

Een visuele identiteit draait om meer dan alleen een logo. Het gaat ook om de gedachte achter je uitstraling en de keuzes die je daarin maakt. In nauwe samenwerking maakten we de keuze om United Fish Auctions in het primaire logo puur als ‘UFA’ te presenteren, gezien de merknaam al op die manier bekendstaat. We combineerden dit krachtige woordmerk met een beeldmerk van een vis, opgebouwd uit vier partjes. De symbolische betekenis achter de partjes is dat zij de cirkel compleet maken door samen te werken. Bij de merkimplementatie is het mogelijk om dit effect te tonen in een animatie.

Toegankelijk webdesign

In een sprintweek werkten onze UX designers met het team van UFA samen om de optimale gebruikerservaring voor de website te realiseren. Hoe pak je dat aan? We leerden de doelgroepen nóg beter kennen en stelden user flows op. Op basis hiervan bepaalden we de sitemap en het ontwerp van websitetemplates. Van informatiepagina's over de visafslagen (als labels) tot een online formulier voor de tool PEFA. De website bevat ook een koppeling met het betaalsysteem Twikey. In de toekomst breiden we de site uit met een talenswitch. Dit alles is door onze developers in ons eigen CMS BASE technisch gerealiseerd en opgeleverd. Nieuwsgierig geworden? Be part of it!

Bezoek de website