Het nieuwe jaar staat voor de deur, tijd om 2020 achter ons te laten en alvast vooruit te kijken naar de marketingtrends voor 2021. Want een nieuw jaar biedt allerlei kansen op het gebied van online marketing. Wat wordt de rol van marketing automation, blijft voice search groeien en wat betekent de komst van Google Analytics 4? We praten je bij over de marketingtrends voor 2021!

Marketingtrend 1: Marketing automation

In onze vorige blog hadden we het al over deze marketingtrend, maar wat is marketing automation ook alweer? Marketing automation is een marketingtactiek waarmee je potentiële klanten verzamelt en op het juiste moment bereikt met een gepersonaliseerde boodschap. Middels de verzamelde data van leads, zoals gegevens over een persoon en zijn of haar gedrag, kun je gepersonaliseerde, gerichte en relevante content ontwikkelen. En dat zorgt uiteindelijk voor blije en loyale klanten!

Bij marketing automation denk je misschien aan het versturen van gepersonaliseerde mailings, maar het gaat veel verder dan dat. Mails zijn zeker het meestgebruikte middel voor marketing automation, maar je kunt ook aan gepersonaliseerde websites of advertenties denken. Wees creatief en zet deze marketingtrend in 2021 op een nieuwe manier in!

Ontdek meer over marketing automation in deze blog

Marketingtrend 2: Voice search

De afgelopen jaren zijn slimme speakers en virtuele assistenten, zoals Google Home, Siri en Amazon Alexa steeds populairder geworden. En daarmee is ook het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten flink toegenomen. Geen wonder dat Google in haar Year In Search video liet weten dat nooit eerder zoveel zoektermen begonnen met het woord 'waarom'. 

De toegenomen populariteit van voice search (spraakgestuurd zoeken) via smartphones en slimme speakers heeft natuurlijk gevolgen voor het zoekvolume op bepaalde woorden. Zo starten spraakopdrachten steeds vaker met de woorden ‘waarom’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’ of ‘hoe’. Zoekopdrachten worden hierdoor niet alleen langer, maar ook een stuk specifieker. Hier ligt de uitdaging voor marketeers! 

Door vragende voornaamwoorden te verwerken in webpagina’s, verhoog je de vindbaarheid van deze websites of -pagina’s. En dat is precies waar SEO (search engine optimization) om draait. De uitdaging van deze marketingtrend is om pagina’s zó te optimaliseren dat Siri en Alexa ze gemakkelijk kunnen vinden. 

Marketingtrend 3: Growth hacking

Growth hacking is een veelgehoorde term in de marketingwereld, maar niet iedereen weet wat dit precies inhoudt en wat de werkzaamheden van een growth hacker zijn. Bij growth hacking zet een marketeer alles op alles om een bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien. Creativiteit, marketing en techniek staan hierbij centraal. Een growth hacker houdt zich dan ook vooral bezig met praktische zaken, zoals experimenteren, testen en optimaliseren. 

Growth hacking was voorheen vooral populair bij start-ups, maar tegenwoordig halen ook steeds meer grote bedrijven een growth hacker in huis. Dit is dus geen nieuwe trend, maar growth hacking is zeker een marketingtrend die in 2021 nóg populairder wordt. 

Marketingtrend 4: Google Analytics 4 (GA4)

Het meestgebruikte analyseprogramma ter wereld, Google Analytics, is vanaf oktober 2020 in een nieuw jasje gestoken. Google Analytics 4, zo heet de nieuwste versie van het programma, biedt allerlei nieuwe kansen voor marketeers. Zo meet GA4 niet alleen de data van je website, maar kun je ook de gegevens uit jouw bijbehorende app hieraan koppelen. Daarnaast maakt Google Analytics 4 het gemakkelijker om doelgroepen in te stellen en te bepalen welke consumentenacties wel en niet tot conversies behoren. Marketingtrends 2021 Google Analytics 4Voorlopig werken de oude en de nieuwe versie van Google Analytics nog hand in hand, maar het is de bedoeling dat Google Analytics 4 uiteindelijk de oudere versie van het analyseprogramma vervangt. Wanneer dit precies plaatsvindt, wil Google nog niet kwijt, maar het is wel duidelijk dat Google Analytics 4 een interessante marketingtrend voor 2021 wordt!

Tip: De historische en huidige data van je website worden niet automatisch gekoppeld aan Google Analytics 4. Je start dus weer from scratch met het verzamelen van data. Begin daarom nu alvast met het binnenhalen van gegevens in GA4, zodat je hiermee aan de slag kunt als je de overstap gaat wagen. 

Aan de slag met de marketingtrends voor 2021

Je weet nu wat dé marketingtrends voor 2021 zijn, maar hoe implementeer je deze trends in je marketingstrategie? Dat kan nog best een lastige klus zijn! Om je concurrenten in het nieuwe jaar een stapje voor te blijven, is het verstandig om aan de slag te gaan met deze marketingtrends. Hulp nodig? Geef ons een belletje en we geven jouw marketingstrategie voor 2021 een boost!

Schakel onze hulp in