Vaak wordt er gezegd dat een sterk merk begint bij goede branding. Maar branding, wat is dat dan? Deze marketingterm beschrijft het belang van het ‘bouwen van een merk’ voor je organisatie. Een merk wordt hierdoor meer dan alleen het achterliggende product, de dienst of de organisatie. Nieuwsgierig geworden? Hieronder lees je alles over branding en wat je ermee kunt doen!

Wat is branding nu eigenlijk?

Voordat je met branding aan de slag kunt gaan, is het belangrijk om te weten wat deze term precies inhoudt en waar het vandaan komt. Het begrip branding bestaat namelijk al heel lang! Vroeger werden koeien door hun eigenaren gebrandmerkt, zodat zij goed te onderscheiden waren van anderen. Dit is nog steeds het hoofddoel van branding: het onderscheiden van een organisatie van haar concurrenten. Maar hoe doe je dat dan? 

Branding begint bij het ontwikkelen van een herkenbare huisstijl. Denk aan een sterke bedrijfsnaam, een eigen logo, standaard lettertypes en een specifieke tone of voice. Door deze kenmerken in alle uitingen te gebruiken, zowel online als offline, onderscheidt een organisatie zich. Zo verover je een plekje in het hoofd van de consument en ontstaan er allerlei merkassociaties die jouw organisatie herkenbaar of zelfs top-of-mind maken. En dat is precies waar branding om draait!

Branding heeft dus alles te maken met het ‘bouwen van een merk’. Dat gaat veel verder dan alleen visuele kenmerken. Ook is het belangrijk dat je merkwaarden communiceert en dat je een merkidentiteit opbouwt bij klanten. Al deze guidelines bundel je vaak in een brand book. Een goed afgestemde marketingstrategie brengt de waarden en identiteit succesvol op jouw gewenste doelgroep over. Pas dan gaat je merk leven bij de klant. 

Wat heb je aan branding?

Branding is dus niet gericht op het aanzetten tot actie, bijvoorbeeld het kopen van producten of het afnemen van diensten, maar draait om het opbouwen van een goede merkidentiteit en -imago. Heeft investeren in branding dan wel voordelen? Jazeker!Branding voor een succesvol merk Blog merkidentiteitMerkeigenaren kunnen veel rendement halen uit branding, maar deze voordelen zijn vaak pas op de lange termijn zichtbaar. Zo zorgt een sterk merk voor een hogere afzet en omzet. Klanten zijn namelijk bereid om meer te betalen voor een product met een sterk merk, kijk maar eens naar merkgiganten zoals Apple of Gucci. Daarnaast zorgt branding ervoor dat jouw merk beter bestand is tegen concurrentie, doordat je jezelf als volledig uniek positioneert. 

Natuurlijk heeft branding ook voordelen voor jouw (potentiële) klanten! In een steeds groter wordende zee aan merken is het voor consumenten soms lastig om een keuze te maken… Tenzij er een herkenbaar bedrijf tussen de keuzemogelijkheden zit. Consumenten kiezen namelijk liever voor een bekend merk, omdat ze dan gegarandeerd zijn van kwaliteit en de kans op een miskoop kleiner is. Zo creëer je loyale klanten!

Branding is rebranding

Niet alleen het opzetten van een merk verdient veel aandacht, maar het onderhouden hiervan is minstens zo belangrijk. Door de jaren heen kan je merk ‘uit de mode’ raken, en een opfrisbeurt is dan op z’n plek. Veel bedrijven passen tijdens een rebranding hun logo of tone of voice aan. Zo veranderde Instragram in 2016 het logo van het klassieke fotocamera-design naar een meer abstract en strakker logo. De reden voor rebranding was de introductie van allerlei nieuwe Instagramfuncties, zoals Boomerangs en collages.Branding voor een succesvol merk Blog merkassociatiesRebranding kan een spannend proces zijn, want als organisatie weet je nooit hoe je loyale klanten de veranderingen oppakken. Zo was ook niet iedere Instagramgebruiker fan van de logo-aanpassing. Natuurlijk is rebranding een veel groter proces dan alleen een logo aanpassen. Een goed uitgedacht rebrandingplan waarin alle marketingmiddelen zijn opgenomen, kan zorgen voor een soepele verandering. 

Aan de slag met (re)branding!

Ben jij overtuigd van het belang van branding? Mooi! Maar er is natuurlijk nog veel meer te ontdekken in de wondere wereld van branding en rebranding. Wil jij hier graag meer over weten en ermee aan de slag gaan? Neem dan contact met ons op, want onze professionals helpen je graag verder met het nóg sterker maken van jouw merk!

Neem contact met ons op!