Openstaan voor een blik van buitenaf. Dat vergt lef. En het brengt je altijd nieuwe inzichten! Zelfs als je merk al succesvol is. 

Vrijbuiter vroeg ons om mee te kijken naar hun positionering, merkverhaal, marketing en webdesign. De opdracht: een diepere laag in het merk aanbrengen die nog beter aansluit op de behoeften van hun doelgroepen. Je eerste gedachte is vast dat zij behoefte hebben aan avontuur. Maar is dat echt zo?

Klant

Vrijbuiter

Diensten

Op basis van een sprintdag zijn we gestart met een positionerings- en marketingstrategie, een creatief concept en storytelling. We doken als mystery shopper écht de doelgroep in. Ook deden we een UX expert review om de website en de flow voor shoppers te verbeteren.

Altijd vakantie

De positionering, die draaide om 'Samen op avontuur', was aan vernieuwing toe. Vrijbuiter ontdekte namelijk dat het merendeel van de doelgroep bestaat uit kampeerders die niet (alleen) op zoek zijn naar avontuur, maar juist ook naar ontspanning. Vrijbuiter is hét merk dat alles weet van die totaalbeleving.

Daarom bedachten we een propositie waar de doelgroepen zich in herkennen. We schreven een merkverhaal dat uitmondt in een merkbelofte: Altijd vakantie. Vanuit de gedachte dat het vakantie is wanneer jij dat wilt, want vakantie is een gevoel. Deze storytelling vind je terug op de homepage. In het creatief concept koppelen we die gedachte aan ervaringen én producten.

Mystery shopping

Een belangrijk deel van de merkbeleving van Vrijbuiter vindt plaats in de fysieke winkels. Als mystery shopper analyseerden we de ervaring ter plekke. Met een quickscan met positieve indrukken en aanbevelingen als resultaat. Door het assoritment aantrekkelijk uit te lichten, verbeteren we de shopervaring.

Online shopping

En dan de online indruk! Want die is ook heel belangrijk. We voerden een quickscan uit waarin we alle marketingkanalen analyseerden. Het advies? Meer authenticiteit, persoonlijkheid en relevantie. Vervolgens was de website aan de beurt. Met een UX expert review namen we de reis van een potentiële klant onder de loep.

Het UX design van een shop

De gebruikerservaring in een webshop is allesbepalend. Minimale optimalisaties kunnen maximale invloed hebben op je conversie. Daarom gingen we op zoek naar verbeterkansen in het UX design. Van visuele hiërarchie tot de werking van filtering. En van productinformatie tot het check-outproces. Al deze inzichten zijn voeding voor een vernieuwde webshop. Want ook in een online ervaring is er meer behoefte aan rust dan aan verrassingen. Dat geeft je het gevoel van ... Altijd vakantie!