

Zet jij remarketing-campagnes in via Google Ads? En wil je conversies in Google Analytics 4 betrouwbaar blijven meten? Dan krijg je vanaf maart 2024 te maken met een belangrijke verandering. Vanaf dat moment wordt de Digital Markets Acts (DMA) gehandhaafd. Deze Europese regelgeving raakt grote techbedrijven, zoals Google.
Veel websites plaatsen cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van de website. Andere cookies zijn niet noodzakelijk, maar wel heel belangrijk voor de website-eigenaar. Bijvoorbeeld om statistieken te verzamelen in Google Analytics 4. Of om websitebezoekers opnieuw te bereiken met advertenties (remarketing). Voor veel van deze niet-noodzakelijke cookies moet je toestemming vragen aan de websitebezoeker. Pas nadat je toestemming ontvangt, mag je cookies plaatsen en gegevens verzamelen. De welbekende ‘cookiebanner’ draagt zorg voor het wel of niet correct plaatsen van deze cookies. Maar... de Digital Market Acts gaat iets veranderen.
De verantwoordelijkheid wordt verschoven van de website-eigenaar naar de grote techbedrijven. Zij moeten er nu zorg voor dragen dat niet zomaar alle gegevens van websitebezoekers worden verzameld. Google onderneemt hierin nu de eerste stappen. En als website-eigenaar kun je hier niet omheen. Je wordt namelijk verplicht om ‘Consent Mode V2’ te implementeren als je remarketing-campagnes wilt blijven inzetten. Ook is ‘Consent Mode V2’ essentieel als je conversies goed wilt blijven doormeten. En met ‘Consent Mode V2’ is dit zelfs mogelijk als je geen toestemming hebt gekregen van de gebruiker. Google maakt in die situaties gebruik van AI om alsnog conversiegegevens in te schatten. Dit voordeel heb je niet als je geen gebruik maakt van ‘Consent Mode V2’. Het biedt dus ook kansen!
Cookiebanner-oplossingen moeten goed omgaan met ‘Consent Mode V2’. Google adviseert daarom gebruik te maken van een Consent Management Platform partner van Google. Dit zijn gespecialiseerde bedrijven die cookie-oplossingen ontwikkelen. De ontwikkelingen rondom het plaatsen van cookies en het verzamelen van gegevens gaan snel, privacy wordt steeds belangrijker en grote techbedrijven worden nauwlettender in de gaten gehouden, met regulering en strengere wetgeving als gevolg. Daarom kun je dit het beste overlaten aan gespecialiseerde bedrijven. En dat is de reden waarom ook wij adviseren om gebruik te maken van een (betaalde dienst van een) Consent Management Platform partner van Google. De oplossing van Cookiebot is er één van. Daar hebben wij goede ervaringen mee. Maar er zijn er meer.
Bij WebNL en Hayona vinden we het waarborgen van de privacy van websitebezoekers belangrijk. En tegelijkertijd willen we onze klanten helpen maximaal resultaat te behalen. Daarom zijn we blij met deze ontwikkeling. Met ‘Consent Mode V2’ heb je het beste van deze twee werelden!
Maak je gebruik van een cookiebanner-oplossing, dan adviseren wij je om zeker over te stappen op een Consent Management Platform partner van Google. Dat geldt ook voor cookiebanners van WebNL. Natuurlijk kunnen wij hierbij helpen. We richten de cookiebanner in en zorgen ervoor dat ‘Consent Mode V2’ werkt, als volgt:
Om de cookiebanner voor je in te richten en ervoor te zorgen dat ‘Consent Mode V2’ werkt, besteden we 8 uur tegen een uurtarief van 120 euro, waarvan we 4 uur vanuit je SLA kunnen oppakken. Houd daarna ook rekening met de maandelijkse kosten van de betaalde Consent Management Platform partner.
Bij WebNL zetten we ons volledig in om onze diensten, waaronder cookiebanners en Consent Management Platformen, in lijn te brengen met de laatste regelgeving en eisen. We streven naar grondige kennis van ontwikkelingen in wetgeving, maar benadrukken dat we geen juridisch advies verstrekken. Het blijft de verantwoordelijkheid van onze klanten om juridische zaken door gekwalificeerde experts te laten beoordelen, waarbij we ons richten op transparantie en partnerschap en adviseren wij onze klanten om zich proactief te laten ondersteunen door juridische specialisten.
Wil je voldoen aan de regels, gebruik blijven maken van remarketing in Google Ads én profiteren van de nieuwste technologie om betrouwbare statistieken in Google Analytics 4 mee te verzamelen? Vul dan het formulier hieronder in. Het is noodzakelijk om deze wijziging snel op te pakken.