Vraag jij je af wat een design sprint precies inhoudt? Of deze methode, bedacht binnen de muren van Google, voor jouw organisatie geschikt is? En welke voordelen de aanpak je oplevert? Wij verhelderen het graag. Lees verder en ontdek alles wat je wilt weten over design sprints! 

Wat is een design sprint?

Een design sprint is een meerdaags proces, meestal van vijf dagen, waarin je antwoord op belangrijke businessvragen of -problemen verkrijgt. Je toetst de haalbaarheid van nieuwe ideeën en lost complexe (vaak digitale) vraagstukken sneller op. In een multidisciplinair team passen we ontwerp, prototyping en testing van verschillende ideeën en oplossingen toe bij echte eindgebruikers. Een design sprint draait dus niet om een groot product of een complete website, maar is juist bedoeld om een probleem te onderzoeken en te ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Aan het eind van de week leveren we een testbaar product op; een gevalideerde oplossing waarmee je verder kunt.WebNL design sprint

Hoe ziet een design sprint eruit?

Een design sprint is geen lang traject, maar eerder een soort pressure cooker. Vaak bestaat een sprintweek uit vijf dagen waarin we iedere dag een nieuw doel centraal stellen. We delen de design sprint dan ook in diverse efficiënte workshops in, waarin we deze volgorde doorlopen:

  • We starten de week met het definiëren van de uitdaging, het probleem of het vraagstuk.
  • We produceren zo veel mogelijk oplossingen en ideeën, los van of deze haalbaar zijn of niet.
  • De resultaten presenteren we en vervolgens stemmen we op de beste oplossing(en) om mee verder te gaan.
  • Op basis van het beste idee, ontwerpen we een prototype dat goed genoeg is om te testen bij echte eindgebruikers. Liefst voeren we minimaal vijf tests (met interview en observatie) bij gebruikers uit om het prototype te valideren.
  • Met de feedback die de eindgebruikers geven, vormen we een concreet plan voor de te nemen vervolgstappen. Aan het eind van de design sprint heb je meer zekerheid van wat werkt, voordat je direct een kostbaar project instapt. 

WebNL design sprint

Wanneer kies je voor een design sprint?

Vaak wordt gedacht dat design sprints vooral interessant zijn voor grote, verandergerichte organisaties of voor start-ups. Wij zien dat anders. Een design sprint kan namelijk in talloze scenario’s van meerwaarde zijn. Bijvoorbeeld:

  • Je hebt een idee, maar weet niet waar je moet beginnen. Is het idee wel goed genoeg? Is er markt voor? En hoe breng je het tot uitvoering? Let’s find out!
  • Je wilt een bestaand product doorontwikkelen, maar weet niet welke optimalisaties het verschil gaan maken.
  • Je loopt vast in een complex project, moet op korte termijn beslissingen nemen en wil graag alle neuzen dezelfde kant op krijgen.
  • Je werkt in een organisatie waar je eerst intern je ideeën moet presenteren en aannames moet bewijzen, voordat je aan de uitvoer mag beginnen. Je kunt nu bewijzen dat het werkt, want je hebt het getest.

Wie is er betrokken bij een design sprint?

Jij! Dat sowieso. Bij WebNL vinden we het belangrijk dat je je als klant echt onderdeel van het team voelt. Sterker nog; dat wij tijdelijk onderdeel worden van jouw team. Afhankelijk van de probleemstelling werken we met een divers team vijf dagen lang aan een probleem van omvang. Het team wordt geleid door een design sprint facilitator en kan verder uit allerlei type designers en andere webprofessionals bestaan. User Interface Design, Marketing, User Experience Design, Art Direction of welk ander vakgebied er ook nodig is om jouw businessvraag te verhelderen. Wij hebben het in huis.WebNL design sprint

Tot slot: wat levert een design sprint op?

  • Gezamenlijke inzichten en oplossingen, waardoor draagvlak en eenheid ontstaan.
  • Een helder proces met snelheid, focus en efficiëntie. De korte doorlooptijd voorkomt uitstel en bespaart je tijd en budget.
  • Nieuwe energie in je team! Omdat we samen zo intensief bezig zijn, ontstaat er een frisse kijk, veel enthousiasme en betrokkenheid bij het project. Ook leer je on-the-job hoe je zelf een design sprint faciliteert.
  • Een lager investeringsrisico, omdat we aannames rondom de gebruikersbehoefte, propositie en gebruiksvriendelijkheid vroegtijdig testen bij echte gebruikers.
  • Een gevalideerde oplossing voor je probleem, een overtuigend verhaal en een testable product (een concreet prototype) waar je iets aan hebt. Al na vijf dagen!
  • Concrete feedback van eindgebruikers die je voor vervolgstappen kunt inzetten.

Kortom: de design sprint is een gestructureerd proces om een uitdaging op te lossen, een idee te bedenken of een bestaand product te verbeteren. Zo weet je zeker dat je de juiste richting kiest. Wil jij het giswerk elimineren uit je proces? Contacteer dan onze design sprint facilitator.

Vraag een design sprint aan