PInterest-marketing voor jouw organisatie?
Waarom hoort Pinterest thuis in jouw marketingstrategie?
Denk je aan adverteren op social media, dan denk je al snel aan Facebook en Instagram. Maar er is nog een kanaal dat vele kansen biedt. Het is de hoogste tijd om Pinterest, met maar liefst 3,5 miljoen gebruikers in Nederland, aan dat rijtje toe te voegen. Het is de website waar we meteen naartoe gaan als we inspiratie op willen doen. Sinds 2019 is het in Nederland ook mogelijk om via Pinterest te adverteren, maar hoe werkt het precies? In dit artikel leggen we uit waarom je Pinterest-marketing vandaag nog moet toevoegen aan je strategie.
Waarom Pinterest-marketing?
Het grootste voordeel van Pinterest-marketing is dat de bezoeker al zoekt naar wat jij aanbiedt. Pinterest gaat veel verder dan keukeninspiratie en lekkere recepten, de zoekopdrachten gaan alle kanten op. Het kan dus voor heel veel sectoren aantrekkelijk zijn om te adverteren via Pinterest. Iemand kan bijvoorbeeld tips zoeken voor de boekhouding, maar misschien sta jij wel tussen de zoekresultaten met tien professionele boekhoudtips voor elke beginnende ondernemer. Mensen kunnen dan doorklikken op de afbeelding en gaan vervolgens naar jouw website.
Hoe werkt Pinterest voor bedrijven?
Allereerst is het belangrijk dat je een zakelijk Pinterest-account hebt. Daarmee kun je de statistieken zien en heb je meteen inzicht in welke pins het goed doen. Pins zijn de afbeeldingen die je plaatst, bezoekers kunnen die pinnen (opslaan) op hun prikborden. Zodra je alle gegevens goed hebt ingevuld is het tijd om te beginnen met uploaden. Het is belangrijk om een goede afbeelding te plaatsen, maar nog belangrijker om de juiste zoekwoorden te gebruiken om Pinterest-marketing succesvol te gebruiken.
Heb je bijvoorbeeld een artikel over de beste hotels in Nederland? Vul dit dan in de zoekbalk op Pinterest en vervolgens krijg je daaronder nog een reeks suggesties met andere zoekwoorden. Maak hier gebruik van om erachter te komen welke zoektermen bezoekers gebruiken. De pinners die jouw zoekwoorden gebruiken en geïnteresseerd zijn in het artikel kunnen vervolgens eenvoudig doorklikken naar jouw website. De bezoeker krijgt de tips, jij krijgt de kliks.
Wat zijn de kosten van adverteren op Pinterest?
Nog niet enthousiast over de statistieken? Overweeg dan om te adverteren via Pinterest. Daar hangt wel een prijskaartje aan, maar de kosten zijn vergelijkbaar met die van Facebook. Per klik betaal je ongeveer tussen de €0,10 en €0,20. Per 1000 impressies liggen de kosten ongeveer rond de €1,50. Het grote voordeel, in vergelijking met Facebook, is wel dat mensen al gericht op zoek zijn. Grotere kans dus dat de bezoeker doorklikt en op jouw website eindigt. Vanaf dat moment gaat de klantreis verder op jouw website en wil je ze blijven inspireren. Sluit de beleving van de website aan op wat de bezoeker nodig heeft? Dan heb je met behulp van Pinterest-marketing meer conversies via je website binnengehaald.
Tipje van ons: Pinterest staat bekend als visuele zoekmachine. Zorg dus dat de afbeelding die je gebruikt sprekend is, zeker als je ermee adverteert. Kies ook altijd voor een staande afbeelding, zodat de feed van de bezoeker wordt gevuld met jouw afbeelding. Enthousiast geworden van Pinterest-marketing? Neem contact met ons op voor advies op maat, zodat jij weet wat Pinterest voor jou kan betekenen.