Natuurlijk, podcasts zijn leuk om te luisteren. Tijdens een verloren uurtje in de auto, bijvoorbeeld. Maar wist je dat een podcast veel meer voor jou kan betekenen dan dat? 46% van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. Dat zijn zo’n 6,4 miljoen mensen! Hier ligt een grote kans voor jouw organisatie om zichtba… ehh, hoorbaar te zijn. Jouw audio, rechtstreeks in het hoofd van je doelgroep. Ben je ooit al zo dichtbij hen geweest? 

Podcast inzetten als marketingmiddel, hoe dan?

Gemiddeld luisteren mensen in Nederland 100 minuten per week naar een podcast. Veel hè? De vraag is natuurlijk waarom dit medium zo populair is, want daar kun jij als merk op inspelen. De redenen om een podcast te luisteren lopen uiteen. Van ontspanning en amusement tot aan persoonlijke ontwikkeling en op de hoogte blijven van nieuws. Welke behoeften heeft jouw doelgroep? Baseer daar je ideeën op!

Natuurlijk is dat een vak, maar dat is waar ons audiolabel Podkracht om de hoek komt kijken. Een nieuwe studio in de creative studios van WebNL, dicht tegen het label BEELDKRACHT aan. Hier houden we ons bezig met storytelling, concepting, (audio)producties, montage en de promotie van dit alles. Veel merken starten met het bedenken wat zij zelf graag willen vertellen. Wij starten daarentegen bij wat de doelgroep wil horen. Alleen met die insteek wordt je podcast onderdeel van je marketingstrategie. Alleen zo draagt het bij aan jouw doel.

Podcast foto pestlab door Podkracht
Fotografie voor de podcast Het Pestlab van Jordi Welschen en Rutger Verhoeff.

De creatieve invulling van jouw podcast

Wanneer je weet hoe je je doelgroep kunt boeien en binden, is het een stuk eenvoudiger om een rode draad voor je podcastserie te bedenken. Eerst kies je een hoofdthema, daarna denk je pas na over de onderwerpen en gasten van diverse afleveringen. Het belangrijkst is dat jouw product of dienst niet je hoofdonderwerp is. Jouw visie, je persoonlijke verhaal, het gedachtegoed; dat is veel interessanter. Daar willen mensen naar luisteren. Dat gebruiken we daarom als inspiratie tijdens de brainstorm.

Er bestaan verschillende vormen podcasts. Al snel denken we aan de opgenomen-gesprek-setting, die wij zelf ook opnamen ter promotie van een boeklancering (zie vriendschap.nl). Momenteel is dit nog steeds de meest populaire en interessante vorm van podcast. Maar er zijn ook hele verhalende podcasts met hoogstaande audio-effecten. Podcasts die bijna tegen een luisterboek aanliggen en je meevoeren naar een andere wereld. Laat de vorm die je kiest vooral de inhoud dienen. En vergeet niet dat een sterk promotieplan onmisbaar is. 

Dus, podcast maken en inzetten als marketingmiddel?

Wij zeggen: doen! Samen gaan we op zoek naar de insteek waarmee we jouw bijzondere verhaal overbrengen. Want wij zijn ervan overtuigd dat iedere organisatie een verhaal heeft. Meestal heb je een partij nodig die helpt om het tevoorschijn te luisteren. Omdat het niet commercieel moet voelen, hoef je ook geen direct commercieel resultaat te verwachten. Binnen je marketingstrategie zit podcast ‘in het begin van de funnel’. Oftewel: het draagt bij aan je naamsbekendheid en je branding. Je laadt er je merk mee en je zorgt voor zichtbaarheid en interesse bij je doelgroep. Bovendien laat je zien dat je durft. Want hoewel podcast één van de populairste media van dit moment is, maken er nog schrikbarend weinig organisaties gebruik van. Als het aan ons audiolabel Podkracht ligt, komt daar snel verandering in! 

Waarom zou ik naar jou luisteren?

Hoe moet je beginnen?

Wat wil jouw doelgroep horen?