Deze verandering in advertentieland is je vast niet ontgaan. Sinds 10 oktober 2025 geldt er nieuwe Europese wetgeving voor politieke advertenties: de Transparency and Targeting of Political Advertising‑verordening (TTPA). Wat betekent dit voor organisaties die campagnes voeren over politiek, beleid of maatschappelijke onderwerpen? En hoe kun je straks nog wel zichtbaar zijn?


Direct naar de kansen

Wat is TTPA?

De TTPA is geen verbod, maar een set spelregels. De wet bouwt voort op de privacywetgeving (AVG) en de Digital Services Act. De regels moeten ervoor zorgen dat verkiezingen eerlijker blijven en dat kiezers weten wie hen probeert te overtuigen.

Concreet moeten politieke advertenties sinds oktober 2025 duidelijk herkenbaar zijn. Dat betekent: laten zien wie de afzender is, voor welk doel je adverteert en over welke verkiezing, referendum of wet de boodschap gaat. En als je data gebruikt om iemand te bereiken, moet die persoon daar zelf toestemming voor geven. Kinderen of gevoelige persoonlijke informatie mag je helemaal niet gebruiken. Alle politieke advertenties komen in een openbaar register en in de drie maanden voor een verkiezing mogen buitenlandse partijen geen geld in Europese campagnes stoppen.

Geldt de TTPA voor mij?

De spelregels gelden voor betaalde campagnes die bedoeld zijn om stemgedrag, verkiezingsuitslagen of wetgeving te beïnvloeden. Politieke partijen vallen daar onder, maar soms ook goede doelen, NGO’s en maatschappelijke organisaties die campagne voeren over thema’s als klimaat, gezondheid, burgerrechten of veiligheid. Een NGO die bijvoorbeeld adverteert met “We moeten opstaan tegen haatmisdrijven” of een stichting die oproept tot “gelijke rechten voor vrouwen” valt onder die categorie, ook al is de boodschap niet partijpolitiek bedoeld.

Is jouw boodschap commercieel of neutraal van aard? Dan verandert er weinig.

Kun je nog adverteren?

De wet laat adverteren nog steeds toe, maar grote platforms trekken hun eigen lijn. Meta (Facebook, Instagram en Threads) blokkeert sinds 6 oktober 2025 alle politieke en maatschappelijke advertenties in de EU blokkeert. Dat betekent dat ze advertenties over thema’s als burgerrechten, economie, milieu, gezondheid, immigratie, bestuur en veiligheid automatisch afwijzen. 

Denk bijvoorbeeld aan een boodschap als “We moeten strijden tegen de groeiende inkomensongelijkheid” (economie) of “Hoe kunnen we klimaatverandering beter aanpakken?” (milieupolitiek). Zulke uitspraken worden door Meta gezien als “maatschappelijk debat” en mag je niet meer plaatsen. Wat blijft er dan over? Algemene teksten als: “Kom morgen naar onze banenbeurs! De deuren gaan om 8 uur open.” (economie) en “Nieuwe slimme zonnepanelen kunnen je energierekening verlagen!” (milieupolitiek).

Meta keurt daarnaast campagnes met een “Paid for by”-disclaimer af en verwijdert advertenties zonder die melding, maar met maatschappelijk debat als onderwerp. Overtreed je die regels vaker, dan loop je het risico dat Meta je advertentierechten blokkeert.

Google stopt alleen met politieke advertenties en laat maatschappelijke campagnes voorlopig toe, al waarschuwen ze dat de grens tussen die categorieën breed kan zijn. Microsoft en LinkedIn voeren een vergelijkbaar verbod op politieke advertenties in.

Belangrijk: Zodra er meer duidelijk is over de praktische uitvoering van de TTPA, bestaat de kans dat Meta het beleid alsnog versoepelt of aanpast. Zie de huidige blokkade dus als een tussenfase.

Kansen voor jouw campagne

Ben je actief op het gebied van politiek of maatschappelijke doelen?

  • Breng in kaart of jouw advertenties geraakt worden door de TTPA en de besluiten van Meta, Google en andere advertentieplatforms. Zo ja, bereid je dan voor!
  • Bepaal of je deze campagnes wilt vervroegen en in augustus en september nog wilt draaien, bijvoorbeeld met oog op de verkiezingen in Nederland. Dit is hét moment om nog volgers en leads te verzamelen, die je later op organische wijze kunt opvolgen. 
  • Verbeter je strategie voor social media en e-mailmarketing. Organisch bereik door sterke content is goud waard. 
  • Test in de praktijk wat er daadwerkelijk gebeurt in elk platform. Zeker als je een maatschappelijk doel promoot, kunnen kleine nuances in advertentieboodschap het verschil maken. Het verschil zit in de toon: informatief versus stellingnemend.
  • En denk out-of-the-box in je middelenmix. Regionale nieuwsmedia, podcasts, mailings en fysieke kanalen zoals buitenreclame of events worden interessanter. 

Slim inspelen op de TTPA?

De TTPA verandert het online advertentielandschap, maar biedt ook kansen voor organisaties die durven om te denken. Bij WebNL volgen we deze ontwikkelingen op de voet en helpen we je graag om het nieuwe speelveld te testen en alsnog de aandacht te pakken. Weten wat de TTPA voor jou betekent of wil je sparren over creatieve alternatieven? 

Neem contact op