Uitleg marketing automation B2B & B2C
Wat is marketing automation?
De term ‘marketing automation’ komt regelmatig voorbij in de marketingwereld. Toch weet nog niet iedereen wat deze marketingtactiek eigenlijk inhoudt. Veel van onze klanten vragen zich daarom ook af, wat is marketing automation precies? En moet ik daar iets mee? We praten je bij! Hieronder beantwoorden we 6 vragen over marketing automation.
1. Wat is marketing automation?
Marketing automation is een marketingtactiek waarmee je potentiële klanten verzamelt en bereikt met een gepersonaliseerde boodschap. En dat ook nog eens precies op het juiste moment. Door nuttige content te delen met je leads, maak je ze vervolgens warm om klant te worden. Niet zomaar klant… Nee, marketing automation zorgt voor een loyale klant! Maar hoe dan?
Waar je vroeger al je prospects met dezelfde mail benaderde, gaat dat tegenwoordig niet meer op. Misschien start je nu je mails met de naam van een klant en deel je relevante content die speciaal voor zijn of haar branche geschreven is. Maar met marketing automation personaliseer je je communicatie zelfs nog verder dan dat. Vanuit speciale software - zoals Hubspot, ActiveCampaign of EngageBay - drijf je je marketing op basis van unieke klantprofielen.
Dankzij een verzameling van data, stem je je boodschap af op alles wat je weet van de persoon (zoals woonplaats of functietitel), de huidige situatie (zoals het weer of een andere actuele gebeurtenis) en het gedrag van die persoon (bijvoorbeeld de klikken in een vorige mail of de bezochte websitepagina’s). Een combinatie van die drie factoren zorgt voor gerichte content. Omdat dit nuttig en gebruiksvriendelijk is voor je leads, haal je meer uit je marketing.
2. Is marketing automation dan een vorm van e-mailmarketing?
Well… nope. Dankzij marketing automation kun je inderdaad je mailings op de meest waardevolle manier inzetten. En mail is zeker het meestgebruikte middel op dit gebied. Echter zijn er meerdere middelen die onder marketing automation vallen. Zo kun je op basis van data de content op je website geheel personaliseren voor de gebruiker en het moment waarop het getoond wordt. Maar ook in advertentiecampagnes kun je diezelfde personalisatie inzetten. Kortom: het middel dat je inzet, hoeft zeker niet altijd een mailing te zijn. Denk creatief!
3. Is marketing automation puur voor leads bedoeld?
Het verzamelen van potentiële klanten, oftewel leadgeneratie, is vaak wel de start van marketing automation. Door de juiste content en pop-ups op je website te tonen, kun je gegevens van je bezoeker opvragen. Denk aan een e-mailadres. Vervolgens probeer je deze lead warm te maken om een volgende stap te ondernemen binnen de funnel; zoals een aankoop doen. De lead is pas het begin. Ook daarna leer je veel over je gebruikers, gezien marketingautomation-software alle stappen binnen het proces meet. Je ontdekt bijvoorbeeld aan welke kanalen je meeste conversies te danken zijn of welke ‘route’ een gebruiker aflegt voordat hij of zij converteert. Vanuit die data blijf je je marketing bijsturen om steeds meer en betere leads te verzamelen.
4. Wat is de rol van content?
In alle stappen van je marketingautomation-strategie gaat het om waarde toevoegen. Jouw ontvangers zien de boodschappen die je verzendt als werkelijk nuttig, dat is het doel. Om dat te bereiken, speelt contentmarketing een heel belangrijke rol bij marketing automation. Door rijke content te creëren - zoals inhoudelijke longreads, video’s, whitepapers, blogs, interviews, etc. - toon je dat jij over de kennis beschikt waarnaar je lead op zoek is. Zo versterk je de onderlinge relatie. Op basis van het gedrag en de interactie met jouw content, verzamel je vervolgens data over wat een potentiële klant interessant vindt. Daar kun je wat mee!
5. Hoe wordt marketing automation B2B ingezet?
Vooral in de Business-to-Business-markt is marketing automation booming. Een belangrijke reden daarvan is dat dit de schakel vormt tussen marketing en sales. Waar marketeers in een traditionele B2B-marketingstrategie verantwoordelijk zijn voor leads, zet de salesafdeling deze pas echt om in klanten. Bijvoorbeeld door telefonisch contact op te nemen met het bedrijf. Met marketing automation breng je marketing en sales veel meer bij elkaar.Binnen dezelfde software wordt niet alleen data verzameld over alles wat je van iemand weet, maar ook over álle contactmomenten die hij of zij met je organisatie heeft gehad. Zo kun je precies terugvinden welke mails diegene heeft ontvangen, met welke contactpersoon er contact is geweest en waarin die persoon interesse heeft getoond. Wanneer je contact opneemt, heb je dus al veel meer achtergrondinformatie opgedaan.
6. Hoe wordt marketing automation B2C ingezet?
Natuurlijk biedt marketing automation ook in de Business-to-Consumer-markt kansen. Door je communicatie relevanter en persoonlijker te maken, ondersteun je consumenten in hun customer journey. Iedereen is inmiddels wel bekend met de verjaardags- of reactivatie-mailings (“we hebben je al even niet meer in onze shop gezien…”), maar ook op andere momenten kun je een specifieke en gerichte boodschap verzenden.
Vooral in de retail is marketing automation voor B2C interessant, gezien je in webshops vaak bent ingelogd in je eigen account. Op die manier is er nog meer persoonlijke data beschikbaar om te koppelen aan een klantprofiel. Wat doe je daar dan vervolgens mee? Bij complexe producten en diensten kun je vooraf meer uitleg geven, kennis delen en vertrouwen winnen. Bij wat meer laagdrempelige aankopen kun je marketing automation inzetten voor upsell-mogelijkheden.
Marketing automation: tell me more!
Je hebt nu antwoord gekregen op de vraag “Wat is marketing automation?”. Maar aan de term ‘marketing automation’ zijn nog veel meer mooie, maar ingewikkelde termen verbonden. Denk aan lead nurturing, workflow automation en leadscoring. Zie jij kansen om hiermee aan de slag te gaan? Geef ons dan een belletje en we leggen het je in begrijpelijke taal uit. Want 1 ding is zeker: marketing automation vormt een zeer belangrijke onlinemarketingtrend. And it’s here to stay.