"Willen jullie een nieuw merk, met naam en logo, ontwikkelen voor onze productgroep aluminium vouwwanden?", vroeg de oprichter van het toenmalige Beschutt ons. "Natuurlijk willen we dat. Maar is dat ook wat je nodig hebt?". Op bedrijfsstrategisch niveau bespraken we wat er daadwerkelijk nodig is om de business te boosten. Daar kwam een nieuwe positionering met website en lanceringscampagne uit voort. 

Om alle ins en outs van de organisatie, het product en de doelgroep goed te leren kennen, organiseerden we een strategisch creatieve workshop. Waar staat Beschutt eigenlijk voor? Daar kwamen de volgende waarden uit voort: Innovatie, Dutch Design, Eigen Signatuur, Techniek en Vakmanschap. Kijk, dáár kun je wat mee... 

 

Klant

vanBach

Diensten

Op basis van een strategische workshop bedachten we een marketing- en positioneringsstrategie. We maakten een merkhiërarchie, een creatief concept en natuurlijk een visuele identiteit. In een brand implementatieplan is de lancering, de buyer journey en de marketing uitgewerkt. Geïnteresseerden worden uiteindelijk richting de nieuwe, zeer verfijnde website geleid.

Nieuwe naam? Daar zit muziek in!

Ter inspiratie bekeken we Nederlandse merken met vergelijkbare waarden. Al snel viel het ons op dat zij een eigen, soms fictieve, naam als merknaam inzetten. Dit brengt authenticiteit, historie, kwaliteit en betrouwbaarheid over. Daarom bedachten wij een merkhiërarchie waarbij de ‘eigen naam’ als paraplu boven de producten fungeert. Van daaruit gaven we het advies om geen merknaam en logo te bedenken voor één productgroep, maar juist voor de overkoepelende organisatie. Als we een sterke merknaam voor Beschutt lanceren, hebben de producten geen aparte logo’s nodig.

Omdat de organisatie geleid wordt door twee compagnons met verschillende achternamen en omdat het team ook veel eer toekomt, ging de voorkeur uit naar een fictieve naam. Met Johann Sebastian Bach als inspiratie bedachten we vanBach als nieuwe merknaam. Deze grondlegger van de harmonie was als geen ander in staat om techniek om te zetten in een gevoel en dat is precies wat vanBach ook wil bereiken voor haar opdrachtgevers. Hun technische oplossingen en innovaties dienen maar één doel: het creëren van een beleving. Het creëren van Het buitengevoel®.

Het buitengevoel in beeld

We ontwierpen een minimalistisch woordmerk als logo. Maar een logo alleen is nog geen merk. Er is een verhaal nodig om het merk betekenis te geven. En dat kwám er! We schreven een verhaal over ‘Het buitengevoel®’. Over wat je ziet, wat je voelt en wat buiten zijn met je doet. En over de waarde die vanBach levert: oplossingen bedenken waardoor je het hele jaar van het buitengevoel kunt genieten. Met talloze voorbeelden lieten we zien hoe we deze term claimen als merkbelofte, in tekst en beeld. Voor de fotografie stelden we als voorwaarde om altijd mensen in een setting te tonen. Het in- of exterieur speelt de hoofdrol, maar de mensen bewegen en leven eromheen. Zo tonen we hoe vanBach het buitengevoel mogelijk maakt.

Minimalistisch webdesign

De simplistische huisstijl is doorgetrokken in het webdesign. Onder het mom van form follows function maakten we een minimalistisch, metrisch uitgedacht ontwerp. Het heldere gridsysteem zorgt voor een esthetische, sobere uitstraling met Apple-waardige aandacht voor beeld. Met name de inspiratiepagina is een lust voor het oog. Je kunt hier direct door beelden, projecten en video’s heenklikken. Ook in het menu zijn foto’s verwerkt, zodat je als gebruiker visuele herkenning ervaart. Zo van: “Hé, dat zoek ik!”. Klik je vervolgens op een type product, dan wordt dit automatisch in het offerteformulier geplaatst. Tot slot verzamelt de website mailadressen door middel van een lookbook-download.

Hoe breng je verandering naar buiten?

Een nieuwe naam, een nieuwe uitstraling. Het vergt de nodige verfijndheid om zo'n transitie op de juiste manier te lanceren. In onze ervaring begint dat altijd intern. Daarom gaven we in de creative studios van WebNL, al voordat de website gebouwd werd, een presentatie aan het gehele team van vanBach. Het was een mooi moment om toe te lichten welke keuzes er gemaakt zijn en waarom, maar vooral ook om het met trots te vieren. Een luid applaus van het team bevestigde dat!

Voor de externe lancering maakten we een brand implementatieplan met transitiestrategie. Nadat de website technisch gerealiseerd was (in ons eigen CMS BASE) en liveging, was het tijd voor de lanceringscampagne. Ook op structurele basis blijven we betrokken bij de perfomance marketing. Zo laten we steeds meer mensen kennismaken met Het buitengevoel®