Een merk waar mensen van houden. Hoe ontstaat dat? Een sterk merk ontwikkelen is pas het begin. Om echt een plek in het hoofd en hart van je doelgroep te claimen, is een merkstrategie nodig. Daarmee bouw je structureel aan je merk. 

Zonder merkstrategie geen succesvol merk

Iedere organisatie is een merk. Die gedachte noemen we merkdenken. In een merkstrategie beschrijf je de manier waarop je je merk op de lange termijn inzet om je organisatiedoelen te behalen. Want daar doe je het uiteindelijk voor. De route die je gaat afleggen om je doelgroep aan het merk te verbinden, is daarin onmisbaar. Door scherpe keuzes te maken en een strak merkbeleid te hanteren, koppel je associaties, emoties en karaktertrekken aan je merk. Trekt dat je doelgroep aan, dan verover je een gunstige positie in de markt.

A brand is a promise. A good brand is a promise kept. - Muhtar Kent

In deze vier fasen komen we bij WebNL tot jouw merkstrategie:

  1. Onderzoek: we onderzoeken de doelgroep(behoeften), de concurrentie en de markt. In een audit ontdekken we op welk probleem of gevoel je merk inspeelt en welke onderscheidende waarde dat brengt.
  2. Creatie: we bepalen de merkidentiteit en de waarden en overtuigen die daarbij passen. Ook creëren we de positionering met unieke merkbelofte, de branding en de uitingen. In het geval van meerdere merken of labels maken we in deze fase ook de merkhiërarchie of -architectuur. 
  3. Implementatie: we rollen het (ver)nieuw(d)e merk uit in marketing en bepalen hoe de lancering eruit ziet. Ook kijken we naar welke marketingactiviteiten nodig zijn om met het merk positieve impact te maken bij de doelgroep, en welke route daarvoor nodig is.
  4. Beheer: we spelen in op trends en ontwikkelingen en stellen het merk bij. We maken het merk steeds mooier en beter. Nieuwe inzichten zorgen ervoor dat we de fases opnieuw doorlopen, want merkstrategie is een doorlopend proces. 

Waarom een merkstrategie?

Het grootste voordeel van een merkstrategie is dat je meer grip krijgt op het gedachtegoed dat je achterlaat bij mensen. Door de strategie ontstaat er consistentie en herkenbaarheid, wat bij jouw doelgroep resulteert in vertrouwen en loyaliteit. Dankzij een merkstrategie bewaak je dus veel beter hoe je merk ervaren wordt door de mensen waarvoor het gemaakt is. Namelijk… als een sterk, solide merk. Een merk dat fans verdient.

Is jouw marktpositie sterk?

Prikkelt jouw merk het brein?

Ziet jouw klant je als een A-merk?