

Een merk waar mensen van houden. Hoe ontstaat dat? Een sterk merk ontwikkelen is pas het begin. Om echt een plek in het hoofd en hart van je doelgroep te claimen, is een merkstrategie nodig. Daarmee bouw je structureel aan je merk.
Iedere organisatie is een merk. Die gedachte noemen we merkdenken. In een merkstrategie beschrijf je de manier waarop je je merk op de lange termijn inzet om je organisatiedoelen te behalen. Want daar doe je het uiteindelijk voor. De route die je gaat afleggen om je doelgroep aan het merk te verbinden, is daarin onmisbaar. Door scherpe keuzes te maken en een strak merkbeleid te hanteren, koppel je associaties, emoties en karaktertrekken aan je merk. Trekt dat je doelgroep aan, dan verover je een gunstige positie in de markt.
A brand is a promise. A good brand is a promise kept. - Muhtar Kent
Het grootste voordeel van een merkstrategie is dat je meer grip krijgt op het gedachtegoed dat je achterlaat bij mensen. Door de strategie ontstaat er consistentie en herkenbaarheid, wat bij jouw doelgroep resulteert in vertrouwen en loyaliteit. Dankzij een merkstrategie bewaak je dus veel beter hoe je merk ervaren wordt door de mensen waarvoor het gemaakt is. Namelijk… als een sterk, solide merk. Een merk dat fans verdient.
Is jouw marktpositie sterk?
Prikkelt jouw merk het brein?
Ziet jouw klant je als een A-merk?