Aanbevelingen van vrienden of familie zijn 92% geloofwaardiger dan elke andere vorm van reclame. Een sterk gegeven dat veel kansen biedt. Hoe zet jouw organisatie de kracht van aanbevelingen in? Hoe beweeg je jouw klant om vol enthousiasme over je merk te vertellen? En hoe zet je een tevreden klant om in een uitzinnige fan?

Wat is het verschil tussen klanten en fans?

Een klant koopt jouw product of dienst en is daar tevreden mee. Hij is keurig geholpen, heeft gekregen wat hij verwachtte en komt een volgende keer waarschijnlijk weer bij je langs. Maar gaat hij enthousiast over jouw product of dienst vertellen aan zijn vrienden, familie en collega’s? Organisaties hebben talloze tevreden klanten. Maar wat maakt een tevreden klant tot een uitzinnige fan, die zijn enthousiasme over jouw organisatie van de daken schreeuwt?

Een klant heeft een functionele relatie met jouw organisatie. Hij koopt op basis van zijn wensen en behoeften en jouw merk voldoet hieraan. Een fan daarentegen voelt een emotionele band met jouw merk en is betrokken. Fans bewonderen je merk, delen actief content op social media, bezoeken je evenementen en bevelen je van harte aan bij anderen. Een fan is een ambassadeur voor jouw merk.

van klant naar fan - WebNL

In een 6-traps-raket naar uitzinnige fans: hoe doe ik dat?

De stap van klant naar fan is een lange weg, waarbij beleving, emotie en interactie met je doelgroep belangrijke pijlers zijn. Een doordacht product, een uitstekende service en goede prijs-kwaliteitverhouding zijn de basis. Maar daarnaast moet je aan de slag om een emotionele band te creëren tussen jouw bedrijf en je doelgroep. De volgende zes stappen helpen je hierbij:

  1. Visualiseer je doelgroep. Wat vinden ze leuk, waar houden ze van en hoe kun je ze het best bereiken? Bepaal de kanalen waarop je wilt communiceren en met welke tone of voice. De gouden tip voor een goede communicatie is: vertel je doelgroep niet wat jij wilt vertellen, maar vertel datgene wat je doelgroep wilt horen. Iemand die een hypotheek afsluit, wil geen hypotheek. Hij wil zorgeloos kunnen wonen in het huis dat hij op het oog heeft. De hypotheek is slechts een middel. Communiceer dus over de wens tot fijn wonen en niet over de details van jouw hypotheek.  
  2. Creëer een merk waar mensen van houden. Ga op zoek naar jouw gunfactor. Bedenk een boodschap die herkenning, vertrouwen en loyaliteit oproept. Vertel het unieke verhaal van jouw organisatie. Door storytelling identificeert je klant zich met je merk en maak je jouw organisatie onderscheidend. Onze Merkstrateeg Willem zegt hierover “Als je jouw unieke verhaal terug kan brengen naar één zin, weet je dat je de kern bereikt hebt.”
  3. Creëer onvergetelijke content vanuit een uniek, maar herkenbaar concept. Val op met een indrukwekkende website, een prikkelende post op social media en creatieve short copy in een advertentie. Zorg dat al je uitingen herkenbaar zijn voor jouw organisatie en positionering. Door vast te houden aan een overall contentstrategie creëer je deze herkenning.
  4. Overtref verwachtingen: lever net iets meer dan wat je belooft. Dit kan zitten in persoonlijke aandacht, gratis extra’s of uitgebreide garantie. Hoe leuk is het als je een hotelkamer inloopt en er verse aardbeien voor je klaarstaan, vergezeld door tips voor lokale uitjes? Als je bij aankoop van je nieuwe fiets een gratis servicebeurt krijgt na 6 maanden? Of als je een handgeschreven bedankkaartje krijgt bij je online bestelling, die ook nog eens supersnel is bezorgd?
  5. Organiseer een persoonlijk evenement of actie. Speciale acties voor klanten zoals een VIP-ervaring, een workshop, een proeverij of testdag, binden loyale klanten aan jouw merk. Bedenk wat past bij jouw merk en organisatie.
  6. Ga actief op zoek naar aanbevelingen door reviews en feedback op te halen bij je doelgroep. Zoek interactie met je klant op social media, via je website of bel ze persoonlijk na. Als je luistert naar je klant en wat doet met hun feedback, bouw je een duurzame relatie op en profiteer je van positieve reviews. Externe platforms als Klantenvertellen, Kiyoh, Trustpilot of Google recensies helpen je hierbij. Het helpt ook om quotes van klanten, experts of influencers toe te voegen aan je website. Persoonlijke verhalen en quotes hebben een hoge geloofwaardigheid. Benut deze krachtige vormen van mond-tot-mondreclame.

Door bewust deze stappen te implementeren in je organisatie, ben je op weg om fans te maken. Je weet jouw klanten op emotioneel vlak te raken en te binden. Jouw klanten hebben een positief gevoel bij je merk en zullen dit doorvertellen aan hun vrienden en kennissen. Ze zijn fan geworden...

Van tevreden klant tot uitzinnige fan

Jouw imago begint met een duidelijke positionering

Je bouwt een imago op en wilt dit natuurlijk ook in stand houden. Om dat zorgvuldig te doen, heb je vooraf wel een heldere positioneringsstrategie nodig. Deze strategie is de rode draad voor al jouw communicatie-uitingen in woord en beeld. Goede voorbeelden van een sterke en continue positionering zijn Nike en Apple.

De fans van Apple-producten houden van het merk vanwege het herkenbare design, de gebruiksvriendelijkheid en de technische innovatie. Een duidelijke positionering die het merk in alles doorvoert; van product tot verpakking en van website tot advertising. Aankondigingen van nieuwe producten halen continu het wereldnieuws.

Nike bindt zijn fans met het “Just Do It”-imago. Hierbij speelt Nike in op het gevoel dat iedereen alles kan bereiken als je maar begint en volhoudt. Door samenwerkingen met beroemdheden aan te gaan die nieuwe modellen ontwerpen, wordt Nikes imago verder versterkt. Nike sneakers zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. 

Een inspirerend voorbeeld dichter bij huis? Bij onze klant Tieleman Keukens moet het kopen van een keuken voor iedereen een feest zijn. Deze beleving vertaalden wij online door: van een persoonlijk samen te stellen stijlboek tijdens je websitebezoek tot het continu plaatsen van sfeervolle social posts. Met een maandelijks bereik van 1 miljoen weergaven op Pinterest en meer dan 23.000 volgers op Facebook heeft Tieleman Keukens talloze fans aan zich gebonden.

Start vandaag nog met het maken van fans!

Jouw klanten echt begrijpen, weten wat ze beweegt en op emotioneel vlak raken. Dat verandert jouw klanten naar uitzinnige fans, die jouw merk of organisatie van harte aanbevelen aan andere mensen in hun omgeving.

Inspiratie nodig? Plan een business boost in met WebNL. Tijdens een dagdeel zal ons strategisch team je uitdagen en bevragen over de issues en doelen binnen jouw organisatie. De uitkomst vertalen we naar effectieve oplossingen die toegevoegde waarde bieden voor jouw doelgroep. Zo verbeteren we samen jouw strategie en positionering en creëren we interactie met je klant.


Samen met WebNL maak je van elke klant een uitzinnige fan

{{ errors.first("field_36") }}
{{ errors.first("field_37") }}
{{ errors.first("field_41") }}
{{ errors.first("privacy") }}