Groeit jouw organisatie zo snel dat je doorlopend op zoek bent naar nieuwe medewerkers? Of wil je juist anticiperen op een groei aan klanten door nu al je team uit te breiden? Welke ambitie je ook hebt, arbeidsmarktcommunicatie is de fundering voor een groeiende organisatie. Zeker wanneer je op zoek bent naar veelgevraagde specialisten. Maar hoe bereik je potentiële kandidaten? En wat is het aannemen van een nieuwe medewerker jou eigenlijk waard? WebNL creative studios helpt je met het vinden van dé perfecte kandidaat!

Wil jij groeien, maar lukt het niet om geschikte kandidaten te vinden met je huidige arbeidsmarktcommunicatie? Je bent niet de enige! Door de krappe arbeidsmarkt hebben werkzoekenden het voor het kiezen: volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek stonden in het eerste kwartaal van 2022 133 vacatures per 100 werkzoekenden open. Deze spanning zien werkgevers terug in personeelstekorten, veel verloop en moeite met het vullen van openstaande vacatures. Hoe pak je dit probleem als organisatie aan? Arbeidsmarktcommunicatie is de oplossing! Van een goede presentatie aan potentiële kandidaten en een resultaatgerichte vacaturesite tot campagnes, vacatureteksten en wervingsvideo’s: goede arbeidsmarktcommunicatie heeft het allemaal!

Jouw arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger niveau tillen met WebNL?

Arbeidsmarktcommunicatie begint bij positionering

Arbeidsmarktcommunicatie gaat verder dan alleen een aantrekkelijke vacaturetekst en een creatieve wervingscampagne. Het is belangrijk dat het totaalplaatje klopt. Potentiële medewerkers beslissen namelijk niet alleen op basis van een advertentie of ze je nieuwe collega willen worden. Dit gaat om het verhaal dat je vertelt en het gevoel dat kandidaten krijgen bij jouw organisatie.ArbeidsmarktcommunicatieEn dat gevoel creëer je niet van de een op de andere dag, maar daar werk je structureel aan in je bedrijfsstrategie. Onder andere door aan je bedrijfscultuur te bouwen, door te werken aan employer branding en door een employer value proposition op te stellen. Hiermee maak je duidelijk wat je medewerkersbelofte is: dé reden voor mensen om bij jou te willen werken. Ook deel je de culturele waarden van je organisatie, de arbeidsvoorwaarden die aansluiten bij de kandidaat en andere onderscheidende voordelen. Zo maak je van jouw organisatie een plek waar mensen willen werken!

Laat jouw positionering toetsen door onze specialisten


Arbeidsmarktcommunicatie in iedere fase van de candidate journey

Als je de positionering en de culturele waarden van je organisatie scherp hebt, kun je dit gaan implementeren in de candidate journey. Dit is de complete reis die een kandidaat doorloopt tot en met de indiensttreding. Door een krachtige en triggerende boodschap met de juiste middelen te combineren in iedere fase van de candidate journey, vind jij de nieuwe medewerkers die je zoekt.

  • Fase 1: De allereerste stap van de candidate journey is het creëren van naamsbekendheid onder alle potentiële kandidaten in jouw regio. Dit is de eerste keer dat een kandidaat in aanraking komt met jouw organisatie. Potentiële collega’s benader je met een doeltreffende wervingscampagne op basis van data-driven-targeting. Zo bereik je precies de juiste doelgroep via de meest geschikte kanalen. Een sterke boodschap en aantrekkelijk advertentiemateriaal laten nieuwe talenten kennismaken met jouw organisatie.

  • Fase 2: Wanneer jouw organisatie bekend is bij de doelgroep, kun je gaan bouwen aan iemands overweging om bij jou te solliciteren. Een werken-bij website of vacatureplatform met duidelijke vacatureteksten vormt de basis voor dit onderdeel van jouw arbeidsmarktcampagne. Een goede vacaturesite vertelt het verhaal van jouw organisatie én overtuigt mensen om te solliciteren. Ook recruitment marketing, waarbij recruiters of hr-medewerkers kandidaten proactief benaderen, zet kandidaten aan het denken over een mogelijke carrière bij jouw organisatie.

arbeidsmarktcommunicatie

  • Fase 3: Heb je de kandidaat overtuigd om bij jou te komen werken? Dan moet je het overgaan tot actie zo makkelijk mogelijk maken. Zorg ervoor dat je vacatures goed vindbaar zijn, het solliciteren voor zich wijst en dat de procedure duidelijk is. Is de drempel om te solliciteren toch nog te hoog? Dan kan een borrel, online webinar of meeloopdag de kandidaat net dat laatste duwtje in de goede richting geven.

  • Fase 4: Als je nieuwe medewerkers hebt gevonden, dan wil je natuurlijk dat ze bij jouw organisatie blijven werken. Door internal branding in te zetten als onderdeel van de arbeidsmarktcommunicatie, bouw je aan medewerkersbetrokkenheid en breng je je merk tot leven onder je collega’s. Zo voelen medewerkers zich meer gebonden en geboeid door het merk en creëer je fans voor jouw organisatie.

Met deze aanpak bouw je aan de arbeidsmarktcommunicatie van jouw organisatie in iedere fase van de candidate journey. Maar je kunt dit natuurlijk ook stap voor stap aanpakken! Wil je beginnen bij een vacaturesite of testen wat een krachtige wervingscampagne voor jouw organisatie kan betekenen? Ook daarvoor kun je terecht in de WebNL creative studios.

Mijn organisatie is klaar voor een next level arbeidsmarktcommunicatie-strategie!

Hoe bouw je aan een goed team?

Wat onderscheidt jou van anderen?

Trekken jouw vacatures talenten aan?

Hoe bereik je dé perfecte kandidaat?

En hoeveel mag jou dat kosten?