Wat doe je als je webshop verouderd raakt? Denk je alleen aan ‘vernieuwen’? Dat is een gemiste kans. Want dit is hét moment om verder te kijken. Om de processen die aan je shop gekoppeld zijn slimmer te maken. En om bezoekers nóg beter te begeleiden.

Als één van de grootste, ambachtelijke koffiebranderijen van Nederland pakte Mocca d’Or die kans. Samen gingen we aan de slag met een uitgebreid webdesign en -development traject voor nieuwe B2B-webshops. Dat lees je goed, meerdere shops! De inzichten uit de vorige shop, die wij ook bouwden, namen we daarin mee.

Klant

Mocca d'Or

Diensten

We bouwden een multi-site constructie waaraan één design system ten grondslag ligt. Zo staat de B2B-shop voor een nieuw koffielabel binnen no-time online. 

De flow naar cafeïne

Als horeca, speciaalzaak of bedrijf ben je verknocht aan je favoriete koffie. Het is fijn als je dan in een B2B-webshop kan bestellen die specifiek op dat merk gericht is. Zodat alle koffiemachines en toebehoren die je tegenkomt perfect bij je passen.

In een User Experience (UX) sprint dachten we met elkaar de user flows uit. Welke stappen doorloopt een gebruiker om tot een aankoop te komen, ongeacht het merk? Welke functionaliteiten zijn daarvoor nodig? En hoe moet dat te beheren zijn?

White label design system 

Naast de behoeften van de gebruiker, is bedrijfsstrategie een belangrijk ingrediënt bij de bouw van een technische oplossing. Mocca d'Or breidt haar aanbod aan koffiemerken namelijk steeds verder uit. Het zou zonde zijn om voor ieder merk steeds iets nieuws te bouwen. Daarom werken we vanuit één design system. Oftewel, één centrale plek waarin we elementen ontwerpen en verzamelen als blauwdruk voor de shops. Het ontwerp is 'white label' opgezet en valt dus op ieder merk toe te passen. 

Technische koppeling met CASH

We koppelden de techniek met het boekhoudpakket Visma CASH. Deze complexe koppeling zorgt ervoor dat we de juiste data verzamelen en tonen. Denk aan orderhistorie, klantdata, prijzen, voorraden en verpakkingsopties. Dat werkt niet voor iedere shop 1-op-1 hetzelfde. Zo heeft het label Santas Koffie te maken met een uniek soort verpakking in duurzame koffieblikken mét statiegeld. Daarom bouwden we formules om in iedere shop de juiste eenheden te tonen.

BASE en klantprofielen

De webshop is technisch gerealiseerd in BASE. Hierin verrijken we de data die vanuit CASH naar de shop gaat. We voegen bijvoorbeeld meer informatie en media toe aan producten in BASE. Op basis van het CRM-systeem van Mocca d'Or zijn klantprofielen gemaakt. Daardoor zien gebruikers precies de informatie die bij ze past. Dat is nog eens gastvrij!

Omdat de basis in het design system sterk is neergezet, kan Mocca d'Or in de toekomst heel snel nieuwe webshops uitrollen. Dat is het voordeel als je je technische product laat aansluiten op je bedrijfsstrategie!