Voor een politieke partij is je gedachtegoed je bestaansrecht; de reden waarom je partij bestaat en je kiezers achter je staan. Ook voor de SGP is de boodschap die zij communiceren dus allesbepalend. Voor de herpositionering en -profilering van hun politieke boodschap, kozen zij voor WebNL! Een strategisch traject van 2 jaar volgde...

Klant

SGP

Diensten

Om de politieke boodschap van de SGP te herpositioneren, ontwikkelden we een communicatiestrategie, -frame en -concept. In een mega-webtraject realiseerden we vervolgens een zeer gebruiksvriendelijke corporate website. 

Bekijk de website

Rond de tafel

“Waarom doen jullie wat jullie doen? En met welke marktbenadering communiceer je dat?” Die vragen stonden centraal tijdens de eerste strategische sessie met de communicatieafdeling. Ook keken we goed naar de verschillen tussen identiteit en imagoVanuit de inzichten die we hier verkregen, creëerden we in grove lijnen een strategisch advies. Om de richtlijnen te toetsen, voerden we 3 rondetafelgesprekken door het hele land met een dwarsdoorsnede van de SGP-achterban. Van kritische denkers tot lokale politici. Zo verkregen we een helder beeld én zorgden we voor draagvlak!

 

Van strategie tot communicatieconcept

Vanuit ons strategisch advies werkten we verder aan een communicatiestrategie, een mission statement en een communicatieboodschap. Zoals je op de website kunt zien, bestaat deze uit drie pijlers: leven, dienen en recht doen.

Ook presenteerden we een communicatieframe aan alle fracties van de SGP. De Eerste Kamer, De Tweede Kamer, de Europese fractie en het partijbestuur! Het frame resulteerde in een krachtig communicatieconcept waarmee we de boodschap nu in middelen inzetten. In die middelen vertelt de achterban van de SGP zelf over hun motivatie. Zo laten we in de landelijke uitrol steeds een ander gezicht zien!

100-in-1 website

Tijdens een usability- en designtraject brachten we de wensen van alle stakeholders (op basis van data, benchmarks, tests en interviews) terug naar een weboplossing die iedereen begrijpt. Wie ook op de site binnenkomt: de user flow is vloeiend! 

In een goed georganiseerde kennisbank vind je wel 10.000 nieuwsberichten. Met slechts 3 filteropties vind je de informatie die je zoekt. Van een tweet van Kees van der Staaij tot een video, publicatie, nieuwsbericht of interview. Een bibliotheek aan informatie! Op lokaal niveau kan dit zelfs verschillen. Achter de corporate website zitten namelijk 100 sites voor lokale partijen. Zij beheren zelf in het CMS hun eigen homepage, actuele items, mensen en standpunten.

Een megatraject van niveau

Kortom: het was een traject van niveau, waarin heel veel belangen speelden. Bijzonder aan deze samenwerking is de wisselwerking tussen WebNL en de SGP. De SGP is zelfs een maand bij ons in huis geweest om de website te vullen met content. Gelukkig is er, dankzij automatische scripts, wel veel werk bespaard. Samen werken we verder aan de uitrol van de strategie in een corporate video, en natuurlijk in de verkiezingscampagne!