Wanneer een organisatie uit ruim 2.500 medewerkers bestaat, is arbeidsmarktcommunicatie dagelijkse kost. Er komen functies bij, er gaan mensen weg… en eigenlijk zoek je gewoon altijd goede mensen. Die zijn op dit moment natuurlijk heel lastig te vinden. Daarom schakelde De Haagse Hogeschool het team van WebNL in!

Werken voor een hogeschool, dat was vrij nieuw voor ons. Dus: gaaf! We lieten ons niet afschrikken door de complexiteit van de samenwerking, door het grote team of door alle interne en externe belanghebbenden. Vanaf de start waren we nieuwsgierig naar ieders mening en verhaal. En juist dankzij de input van alle verschillende partijen wisten we een campagne te bedenken die zowel onderscheidend als eigen is. Dat merkte ook AD.nl op! Zij plaatsten dit (premium) artikel over de opvallende campagne.

Klant

De Haagse Hogeschool

Diensten

Voor De Haagse Hogeschool bedachten we een creatief campagneconcept, gebaseerd op inzichten uit een eerste onderzoeksfase. Ook gaven we optimalisatie-advies voor de sollicitatiefunnel en candidate journey. We bedachten een campagneplan, ontwierpen de middelen en namen gedetacheerd een adviesrol in bij de uitrol van de campagne.

Bezoek dehaagsehogeschool.nl

Alles begint bij onderzoek

Om onze nieuwe opdrachtgever goed te leren kennen en te ontdekken wat hen onderscheidt als werkgever, gingen we in gesprek. En dat bleef niet bij één gesprek. Nee, dat werden er wel dertien. We spraken namelijk met de HRM Business Partners en met alle MT’s van de stafdiensten en faculteiten. Over de waarde van vacatures, over de motivatie om te solliciteren en over de kanalen waarop de doelgroepen te vinden zijn. Maar vooral over de argumenten om bij ‘De Haagse’ te komen werken. Geloof ons: dat waren er genoeg!

Eén afzender, één doel

Maar wel 40 opleidingen, 7 kenniscentra, ruim 500 vakken en dus ook duizenden functietitels. Hoe vind je dan één belofte? Daar creëerden we een campagneconcept voor. Omdat het ons opviel dat er ontzettend veel uiteenlopende argumenten zijn om bij De Haagse te werken, maakten we daar een kracht van. Door ieder argument te nummeren, hoef je slechts één argument te lezen om te snappen dat er nog heel veel andere zijn. En dat er altijd eentje is die bij jou past.

Voor de communicatie richting studenten werd eerder het concept ‘De Haagse heeft het’ ingezet. Omdat dit concept intern bekend is bij iedereen en omdat het goed toe te passen is onder verschillende boodschappen, kozen we ervoor om hierop door te gaan. ‘Werken bij De Haagse heeft het’ werd het campagneconcept en wordt in een uiting ingezet als reactie op het genummerde argument dat erboven staat.

Campagne met Haagse modellen

Met een opvallend (portret)fotoconcept op zak, presenteerden we ons idee aan alle MT’s. Zij deelden hun feedback én hun enthousiasme! Het concept leent zich ook goed om een videocampagne met de persoonlijke verhalen achter de argumenten te maken. Bovendien is het campagnetemplate een praktisch, flexibel raamwerk voor consequente vormgeving van een voortdurend wisselende boodschap. De toevoeging ‘JOBS’ aan het logo laat duidelijk zien dat een uiting gaat om werving.

We organiseerden een fotoshoot met medewerkers als modellen. Meer ‘eigen’ kun je het niet krijgen! Het beeldmateriaal en de vijf beste argumenten vormen de basis voor alle advertenties. Van geanimeerde Instagram Story tot Abri in het Haagse straatbeeld; we ontwierpen iedere uiting. Om dit in goede banen te leiden, werkte een arbeidsmarktspecialist van WebNL op detacheringsbasis met De Haagse mee. Vaak op Haagse locatie om nog sneller te schakelen.

Ontelbare effectieve toepassingen

Vanuit het oogpunt van UX design en performance marketing analyseerden we ook de sollicitatiefunnel. Waar liggen de kansen? En hoe hangt dat samen met de candidate journey? Daar brachten we advies over uit. Onze marketeers ontwikkelden een campagneplan waarin de kanalen en budgetten zijn uitgewerkt. Onder hoge tijdsdruk wisten we er samen voor te zorgen dat de campagne op tijd liveging.

Deze awarenesscampagne focust zich op - what’s in a name? - bekendheid van De Haagse Hogeschool als werkgever. Om sollicitanten te verkrijgen voor specifieke vacatures, creëerden we een Haagse Handboek. Daarin staat een stappenplan voor de promotie per vacature en een instructie om argumenten op te halen. Dit framework biedt de mogelijkheid om snel in te spelen op vacatures en andere actualiteiten. Met ontelbare effectieve toepassingen als resultaat.

Deze campagne is het startpunt van onze samenwerking met De Haagse Hogeschool. Hierna gaan we functiegericht werven, werken we aan employer branding en adviseren we rondom het label voor professionals. Ook daarin blijft de rol van onze gedetacheerde arbeidsmarktspecialist de sleutel. Zowel aan de kant van WebNL als aan de kant van De Haagse kunnen we daardoor sneller en beter schakelen. Kortom: een samenwerking op niveau!