De gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne vormen samen de nieuwe fusiegemeente Voorne aan Zee. Voor ruim 70.000 inwoners betekent dit dat ze 'ineens' in een andere gemeente wonen. Dat is even wennen! Wij creëerden een huisstijl waarmee ze enerzijds een frisse start maken en anderzijds de eigenheid van de afzonderlijke plekken blijven eren. 

Voorne aan Zee is een gemeente met duinen, strand, bos en een open polder met historische kreken. Maar ook een gebied met rijke historie en eigentijdse, stadse voorzieningen in de dorpen, kernen en woonwijken. Inspiratie genoeg voor ons creatieve team dus!

Klant

Gemeente Voorne aan Zee

Diensten

We bedachten een nieuwe, herkenbare huisstijl bestaande uit een logo, kleuren, typografie, stijlelementen, beeldtaal en iconen. Deze stijl verwerkten we in talloze online en offline uitingen; van social posts tot aan signing op panden. Alle benodigdheden zijn in een digitaal merkplatform te vinden. 

Inwoners kozen het logo

Omdat het bij een fusie extra belangrijk is om je doelgroepen mee te nemen, ontwikkelden wij twee unieke huisstijlen. De één heeft architectuur, historie, natuur en vesting als uitgangspunten, waar de ander geïnspireerd is op duinlandschappen, de golven van de zee en binnenwateren.

Aan de inwoners en ondernemers van Voorne aan Zee de taak om te stemmen op hun favoriet! We legden de opties aan ze voor in een campagne, inclusief video met uitleg over de totstandkoming. Vanuit een veelheid aan stemmen is een prachtig nieuw logo gekozen. Deze bijzondere manier om betrokkenheid te creëren haalde zelfs het AD!

Vorm geven aan identiteit

In de gekozen visuele stijl zie je de eigenschappen van de gemeente terug. Hoewel alles nieuw is, voelen de kleuren, het beeldmerk en de vormtaal voor de gemeente direct heel eigen aan. En dat is belangrijk, want "Het geeft als het ware vorm aan de identiteit van de nieuwe gemeente”, delen de drie voormalige burgemeesters Peter de Jong (Westvoorne), Milène Junius (Hellevoetsluis) en Gregor Rensen (Brielle). Ook in diverse sublogo's is dezelfde stijl toegepast.

Uitstraling vol trots

In dit merktraject werken we met diverse partijen samen op het gebied van merkidentiteit, jobmarketing en middelencreatie. We ontwierpen vlaggen, tasjes, infographics, visitekaartjes, signing, autobelettering, verkeersborden, social templates, een homepage en nog zoveel meer middelen. Voor de jobmarketing organiseerden we in onze creative studios in Stellendam ook een fotoshoot. Zoals je ziet, stralen zélfs de mensen achter Voorne aan Zee de trots uit die hoort bij deze nieuwe stijl.