2024 belooft een jaar te worden met vernieuwende technologieën en verrassende ontwikkelingen op het gebied van marketing. Van campagnes optimaliseren met AI tot de toekomst van online winkelen en het verdwijnen van third-party cookies. We zetten de top tien marketingtrends voor 2024 voor je op een rijtje. 

Marketingtrend 1: Artificial Intelligence nog intelligenter

Dat Artificial Intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie, het afgelopen jaar het digitale landschap compleet op zijn kop zette, is voor niemand een verrassing. In 2024 zal dit niet anders zijn. Wat kunnen we voor ontwikkelingen verwachten van AI? 

Waar we vorig jaar vreesden dat AI ons onze baan ging kosten, is daar nu een verschuiving gaande. De onderzoeken en nieuwskoppen met ‘AI-blunder pakt duur uit voor Google: chatbot verzint feiten’ logen er niet om. We nemen niet meer klakkeloos over wat er uit ChatGPT of andere AI-tools rolt. In plaats daarvan is het meer een inspiratiebron, dient het ter (extra) controle en als assistent.

Dat neemt niet weg dat AI zich blijft ontwikkelen. Het gaat naar verwachting een cruciale rol spelen in de manier waarop organisaties met klanten communiceren.  Ook zal AI een belangrijke rol spelen in marketing. Er komen steeds meer en meer integraties met AI, bijvoorbeeld in ons eigen cms in BASE. Marketingstrategieën veranderen doordat AI voorspellende analyses geeft en marketingcampagnes real-time optimaliseert. AI-tools die SEO-scans voor je uitvoeren, volledige marketingplannen schrijven… en dat is nog lang niet alles. Je kunt met AI ook complete films genereren en niet van echt te onderscheiden voice-overs. Kortom: we verwachten nog veel ontwikkelingen van AI in 2024. 

Lees meer over de impact van AI in onze blog


Marketingtrend 2: Short form videocontent belangrijker dan ooit

Een andere marketingtrend voor 2024 is short form videocontent. Videocontent is al jaren een terugkerend onderwerp in blogs met marketingtrends. De tijd van gelikte en professionele video’s is nu echter wel voorbij, met name op social media. Short form video via je smartphone is de nieuwe norm. 

Ben je nog niet bekend met de term short form video? Dit zijn verticale video’s met een maximale duur van zestig seconden en met een trending sound, oftewel achtergrondmuziek of -geluid. TikTokvideo’s, Instagram Reels en YouTube Shorts zijn daar goede voorbeelden van. Ook op LinkedIn komt short form videocontent langzamerhand op gang. Niet gek, gezien 96% van de socialmedia-gebruikers een voorkeur heeft voor short form video. Toch verhoogden TikTok en Instagram Reels onlangs hun opnametijd tot tien minuten. Door het gebruik van AR-effecten en filters worden de video’s meeslepender gemaakt, om de aandachtsboog van de klant te verlengen. 

Ook livevideo’s gaan een grotere rol spelen in 2024. Op TikTok en Instagram wordt hier al in grote mate gebruik van gemaakt. We gaan livevideo’s terugzien met webinars, productlanceringen en behind the scenes video’s. Zo kan er interactie plaatsvinden tussen merken en hun publiek. 

"96% van de socialmedia-gebruikers heeft een voorkeur voor short form video."

Marketingtrend 3: Gebruik experts in je advertenties

“TikTok is het nieuwe Google”. Je hebt deze uitspraak ongetwijfeld ergens voorbij zien of horen komen. Maar hoe betrouwbaar is dit socialmediaplatform als zoekmachine? Waar Google onderscheid maakt tussen wetenschappelijke artikelen en de reguliere organische zoekmachine, heeft TikTok geen filter voor betrouwbare, wetenschappelijke video’s en reguliere video’s. In hoeverre is bijvoorbeeld de Partij tegen de Burger, verzonnen door De Speld, echt? Ondanks de humoristische toon van de video, roept het in de comments toch vragen op. “Is het een grap?” “Ik weet niet of dit een grap is of niet”. Velen kennen De Speld en zien er vooral de humor van in. Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die deze “nieuwsbron” niet kennen.

Consumenten zijn sceptisch over advertenties en verlangen naar inhoudelijk advies van experts. Maar dan in de vorm van short form content. 40% van de consumenten tussen de 18 en 24 jaar gaven in 2022 al aan TikTok als zoekmachine te gebruiken. TikTok speelt hier goed op in door het motto: learn it by TikTok, do it by TikTok. Video’s van experts stijgen dan ook in populariteit. Dit varieert van experts in psychologie, die daadwerkelijk daarvoor studeerden, tot experts in Speel in op deze marketingtrend door video’s te posten en informatie te delen over jouw expertise. Zo groeit je publiek en bouw je als persoon of merk vertrouwen op. 

Marketingtrends 2024

Marketingtrend 4: Influencers vs user generated content

Eerder schreven we al: consumenten worden sceptisch over reclame. In hoeverre zijn de betaalde advertenties van influencers betrouwbaar? Zouden zij het ons ook vertellen als ze een product eigenlijk helemaal niet goed of leuk vinden? Consumenten hebben behoefte aan echte en eerlijke recensies. Deze tegenbeweging roept logischerwijs ook vragen op. Zijn influencers dan nog wel relevant? Absoluut! Het is alleen van belang om als merk bewuster te zijn van het doel van je campagne. Bij user generated content (UGC) deel je de eerlijke, ongezouten mening van de consument. Dat is tenslotte wat klanten willen horen voordat ze een product aanschaffen. Tegelijkertijd wil je als merk influencers inzetten voor het bereik. Influencers hebben een band met hun volgers, waardoor je merk via influencers in contact komt met potentiële klanten. Daarom zien we in 2024 de marketingtrend waarin echte consumenten user generated content maken voor merken en zo als influencer fungeren.

Wat maakt UGC zo populair? 

50% van de consument beschouwt UGC als betrouwbaarder dan andere type media. Maar waarom dan? Dat heeft een aantal redenen. Allereerst kweekt het vertrouwen. Het is als het ware een soort social proof. Je kijkt en luistert tenslotte naar het advies van ‘echte mensen’. Iemand die geen baat heeft bij het succes van een merk, maar zijn of haar ervaring puur deelt met als doel om anderen te informeren. Daarnaast is UGC kostenefficiënt. Waar influencers vaak grote bedragen vragen voor het maken van content, is dit bij UGC niet het geval. En last but not least: UGC zorgt voor meer naamsbekendheid. Bij 79% van de consumenten beïnvloedt UGC de aankoopbeslissing. 

"50% van de consument beschouwt UGC als betrouwbaarder dan andere type media."

Marketingtrend 5: “Hey Google, wat zijn trends rondom Voice Search?”

Met de opkomst van spraakgestuurde apparaten zoals Google Assistent en met features als Siri en Alexa, wordt voice search steeds groter. Het is daarom belangrijk om je SEO-strategie hierop aan te passen. Bedrijven en marketeers moeten rekening houden met long-tail zoekwoorden en spreektaal. 

Deze marketingtrend verandert veel aan de huidige vorm van SEO. Teksten en artikelen schrijf je niet meer vanuit populaire zoektermen, maar vanuit spreektaal. Bedrijven worden gedwongen om hun content te optimaliseren voor voice search. Gebruikers kunnen simpelweg hun vraag hardop stellen, waarna de spraakassistent het meest relevante antwoord voorleest.   

Marketingtrend 6: Green is(n’t) the new black

De tijd dat duurzaamheid slechts een trend was, is inmiddels echt voorbij. Duurzaamheid is een onmisbare waarde in je bedrijf én in je marketing. Vooral nu consumenten steeds bewuster worden van hun aankopen. Het is dan ook niet voor niets dat duurzaamheid al jarenlang vaste prik is in marketingtrends voor het aankomende jaar.  

Ondanks dat duurzaam ondernemen belangrijk is, vindt er ook een tegenbeweging plaats. Duurzaamheid blijft belangrijk, maar de interesse in duurzaamheid en hetgeen wat mensen bereid zijn om er voor te doen neemt af. Green isn’t the new black. Met Gen-Z als voorbeeld: de interesse van Gen-Z in milieukwesties is met 11% op jaarbasis afgenomen. De interesse in klimaat, maar ook in nieuws en algemene actualiteiten in de wereld, neemt af. Mensen willen minder geconfronteerd worden met de crisissen die gaande zijn in de wereld.

Hoe scoor je met duurzame campagnes in 2024? 

Toch zien we dat bedrijven die streven naar een betere toekomst (voor de planeet) en hun ecologische voetafdruk willen verminderen, wel populairder worden. Zo scoorde outdoorspecialist Bever vorig jaar veel punten met het opzetten van de recyclestraat. Oude producten die je niet meer gebruikt lever je in. Bever zorgt dat deze producten een nieuw leven krijgen door ze te recyclen, te doneren of op te nemen in de winkel als tweede buitenkans-item. De lovende reacties op de recyclestraat bewijst dat duurzaamheid nog steeds als belangrijk wordt ervaren. In plaats van communiceren dat een organisatie bepaalde maatregelen neemt omdat dat beter is voor het milieu, zien we in de marketingtrends voor 2024 dat het deze hele boodschap achterwege wordt gelaten. Zo blijft de insteek positief en worden mensen gevoelsmatig minder geconfronteerd met de klimaatverandering. 

Marketingtrend 7: Vroeger was écht alles beter

45% van de Gen-Z generatie gelooft dat vroeger alles beter was. Ja, dat lees je goed. Niet de oudere generatie die moppert op de huidige samenleving, maar juist de jonge mensen geloven dat vroeger alles beter was. Hierop inspelen wordt ook wel nostalgiemarketing genoemd. Nostalgiemarketing zien we terug in veel aspecten. In de mode, denk aan de Y2K trend waarbij fashiontrends van de jaren 90 en 00’s weer hun opmars maken, in de interesse naar muziek van vroeger en ook hunkeren veel mensen naar de tijd waarin social media nog niet de rol speelde die het nu speelt. In marketing zien we deze trend ook al terug. Oude ontwerpen komen boven water, de yearbook trend op TikTok waarbij je met AI terug in de tijd gaat; alles wat inspeelt op de goede, oude tijd is hot and happening. 
Marketingtrends voor 2024

Marketingtrend 8: De klant is koning en wil gepersonaliseerde marketing

Consumenten worden kritischer en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Daarom gaat de klantervaring veranderen in 2024. Het wordt persoonlijker, directer en er komt meer interactie. Marketingboodschappen worden niet meer voor één doelgroep gemaakt, maar worden afgestemd op individuele voorkeuren en behoeften. Wat is het resultaat? Klanten voelen zich gewaardeerd en begrepen waardoor de klantloyaliteit stijgt! De cijfers liegen er ook niet om: 82% van de consumenten geeft aan dat ze een aankoop hebben gedaan nadat ze 1-op-1 hebben gecommuniceerd met een merk. 

AI speelt in deze marketingtrend ook een rol. De chatbots gaan gepersonaliseerde aanbevelingen doen op basis van de voorkeuren en aankoopgeschiedenis. Hierdoor verbetert de klantervaring en ontstaat er een hogere klanttevredenheid. 

Door inzichtelijk te maken wat de voorkeuren, de aankoopgeschiedenis en het surfgedrag van je klant zijn, kun je ze bereiken met een persoonlijke marketingboodschap.  

Marketingtrend 9: De derde koek is op; het einde van third-party cookies is in zicht

Je kent het wel: je googelt naar ‘zwarte blazer’ en voordat je het weet duiken overal op Facebook en safari H&M-reclames op met zwarte blazers. Goed nieuws voor de consument, slechts nieuws voor de marketeer: de zogeheten third-party cookies verdwijnen! 

Wat zijn third-party cookies? 

De vorige alinea verklapte het al een beetje, maar wat zijn third-party cookies precies? Third-party cookies worden op een website geplaatst door een derde partij of persoon. Dus niet door de eigenaar van de website. Voornamelijk marketeers en socialmediaplatformen plaatsen deze cookies. Zo kan deze derde partij zien welke websites de consument bezoekt en welke producten hij of zij bekijkt. De informatie die uit het surfgedrag komt wordt vervolgens gebruikt voor cross-site tracking, retargeting en adserving. 

Wat zijn de gevolgen? 

Wat zijn de gevolgen van de verdwijning van third-party cookies? Gebruikers langere tijd tracken is niet meer mogelijk. In plaats van dat binnenkomende data wordt gekoppeld aan een bestaande gebruiker, wordt de bestaande gebruiker nu sneller gezien als een nieuwe gebruiker. Het personaliseren van campagnes om specifieke personen of groepen te targeten, wordt dus lastiger. Vooral voor online advertising, CRO en de manier hoe we data meten heeft dit grote gevolgen. Emerce schreef eerder al een artikel met de kop: De Cookieless Era komt eraan: Nederlandse bedrijven verliezen vanaf 2022 gemiddeld 80% van hun marketingdata. Google stelde de plannen om third-party cookies te schrappen uit van 2022 naar 2023, wanneer de cookies precies worden verbannen is niet bekend. 

"Nederlandse bedrijven verliezen vanaf 2022 gemiddeld 80% van hun marketingdata."

Wat zijn de oplossingen? 

Betekent dit dat alle marketeers nu een probleem hebben? Niet per se. Ondanks dat het een bedreiging lijkt voor veel marketingstrategieën, biedt het ook kansen om je huidige aanpak te herzien en een beroep te doen op je creativiteit. Hieronder enkele invalshoeken:

  • First party dataflow: nieuwsbriefinschrijvingen, naw-gegevens en klantaccounts met bestelhistorie zijn voorbeelden van first party data. De uitdaging zit hem in het verrijken van deze data met product- en merkvoorkeuren, maar ook psychografische eigenschappen (leefstijl, gezinssituatie en ambities). Het verrijken van deze gegevens kun je doen door dit gewoon te vragen, óf spelenderwijs achterhalen door middel van een quiz: gezondheidscheck, voedingswijzer of persoonlijkheidsquiz. 

  • Contextueel targeting: je gezonde verstand gebruiken, zoals we dat nog steeds doen bij printreclame. Op basis van de kenmerken van je doelgroep bepalen waar je gaat adverteren. Op welke websites zou je het beste kunnen adverteren om jouw doelgroep direct te bereiken? Denk aan geslacht, leeftijd, hobby’s en interesses, reiswensen, carrière en life-events. Kenmerkt jouw doelgroep zich door een healthy-lifestyle? Denk dan aan websites en blogs die daarop inspelen, zoals bijvoorbeeld de Men’s of Women's Health. Hecht jouw doelgroep meer waarde aan status? Dan kun je denken aan thema’s als golfen, (dure) auto’s en exclusieve woonmagazines. 

  • Customer Data Platform (CDP): dit platform maakt 360-graden klantprofielen. Een CDP bundelt alle data van emaillijsten, CRM-data, kassasystemen, ingevulde websiteformulieren, winkelstatistieken, etc. Deze uitgebreide en overzichtelijke klantprofielen kun je weer inzetten om strategische keuzes te maken m.b.t. doorontwikkeling en marketing. 

Dit zijn enkele mogelijkheden om mee aan de slag te gaan. Start vandaag nog met het verrijken van je first party data! 

Marketingtrend 10: Social Commerce is de toekomst van online winkelen

Hoe gaat onze shopervaring veranderen in 2024? Waar social media vroeger puur diende als inspiratie, zien we in huidige marketingtrends dat consumenten steeds meer en meer via social media kopen. Op socialmediaplatformen als Instagram, Facebook en LinkedIn zijn al directe koppelingen naar producten in webshops. Ook TikTok gaat hiermee experimenteren. In het Verenigd Koninkrijk opent het bedrijf een eigen fulfillmentcentrum voor webwinkels. Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? 

Webwinkels hoeven slechts hun TikTok-account te koppelen aan TikTok Shop en TikTok te kiezen als hun fulfillmentpartner, en dan regelt het socialmediabedrijf de verzending. Daarnaast beloven ze ‘Vandaag besteld, morgen in huis’-levering voor bestellingen die voor 19:00 uur geplaatst zijn. In Nederland is dit nog niet beschikbaar, maar dat is naar verwachting slechts een kwestie van tijd. Meer over dit experiment lees je in dit artikel van Adformatie.

Met groeiende klantbehoeftes kan nóg snellere levering niet achterblijven. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ verandert in ‘Vandaag besteld, vandaag in huis’. E-commerce wordt sneller en beter. Bedrijven die bezorging op dezelfde dag aanbieden, hebben een enorm concurrentievoordeel doordat zij aan deze groeiende verwachting voldoen. 

Aan de slag met de marketingtrends voor 2024

Nu je weet welke marketingtrends er in 2024 aankomen, is stap één gezet. Stap twee is het implementeren van deze trends in je marketingstrategie. Hulp nodig van een expert? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Schakel onze hulp in