Blog overzicht

Kennis is om te delen

Wat is het verschil tussen SEO, SEA en SEM?

SEO, SEA en SEM: dit zijn termen waar internetmarketeers dagelijks mee strooien. Maar wat betekent het nu eigenlijk? En wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO betekent search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachineoptimalisatie betekent dat een internetmarketeer verbeteringen doorvoert op een website, waardoor deze site beter gevonden wordt in zoekmachines als Google en Bing.

SEA staat voor search engine advertising, oftwel zoekmachineadverteren. Dit betekent dat een internetmarketeer geld betaalt aan Google om op bepaalde zoekwoorden zichtbaar te zijn. Natuurlijk zijn er meerdere partijen die geïnteresseerd zijn om op bepaalde zoekwoorden een advertentie te tonen. Des te meer partijen geld willen betalen, des te duurder een zoekwoord is. Net zoals op een ‘echte’ veiling. Zo kost het al snel 5 euro per klik om een advertentie te tonen bij het zoekwoord ‘hypotheken’.

SEM betekent search engine marketing. Dit is de overkoepelende naam van SEO en SEA, en wil zeggen dat een bedrijf tijd investeert om een webpagina op een prominente plaats bij relevante zoekresultaten van een zoekmachine te laten verschijnen.

Verschil tussen SEO en SEA in Google. De rode resultaten worden beïnvloed door SEA, de groene resultaten door SEO-werkzaamheden.

SEO of SEA?

Is het slim om voor SEO te gaan of is SEA een betere koers. Dat hangt per situatie af.

Het voordeel van SEO is dat bezoeken naar de website niets kosten, maar dat het wel een tijdje kan duren voordat een bedrijf goede resultaten heeft in de zoekmachine. En aangezien tijd ook geld is, is alleen SEO geen verstandige keuze.

Het grote voordeel van SEA is dat je binnen een paar minuten op relevante zoekwoorden bovenaan in Google kunt staan, zelfs boven het beste organische (=SEO) resultaat. Maar daar staat dan natuurlijk wel een prijs tegenover. Het maakt een bedrijf ook heel erg afhankelijk van Google.

Ik ben van mening dat de keuze voor SEO of SEA zeer bewust moet worden genomen. Vaak werkt de combinatie van SEO en SEA het beste. Voor de lange termijn optimaliseer je op relevante zoektermen, terwijl je op korte termijn al goed zichtbaar bent dankzij de advertenties in AdWords. Op lange termijn kun je de AdWords-campagne langzaam dichtdraaien, omdat de organische resultaten hoog verschijnen. Of intensiveer de AdWords-campagne als je ziet dat de kosten per conversie zeer laag zijn.

Meer weten over de beste keuze voor jouw bedrijf? Lees dan het blog: SEA vs. SEO: wie wint het duel?