De meest succesvolle organisaties stellen hun doelgroep centraal. In alles wat ze doen. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van een weboplossing, zoals een website of -app. Maar hoe creëer je eigenlijk de beste user experience voor je gebruikers? Welke user flow beweegt ze naar een conversie? En welke persona’s vertegenwoordigen jouw doelgroepen het best? Dat is waar UX design om draait. Vragen stellen, oplossingen vinden.

Gebruikersonderzoek naar persona’s

Hoe de beste gebruikerservaring eruit ziet, is voor elke user, oftewel gebruiker, anders. Daarom is het belangrijk om de fase van user experience af te trappen met een doelgroeponderzoek. Dit kan in verschillende vormen, zoals met interviews, gebruikerstesten of enquêtes. Met de uitkomsten van het onderzoek creëren we persona’s.

“A user interface is like a joke. If you have to explain it, it’s not that good.” - Martin LeBlanc

In de persona’s vind je per type of categorie gebruiker een gedetailleerde omschrijving van de wensen en behoeften die deze persoon heeft, de manier waarop deze persoon het product gaat gebruiken en via welke kanalen je diegene kunt vinden. Zo ontdekken we aan welke user experience er behoefte is en hoe we het design van het product daarop kunnen afstemmen.

User flows voor UX webdesign

Op basis van het gebruikersonderzoek ontwikkelen we user stories en user flows. Hierin leggen we vast welke stappen en route je gebruiker aflegt om zijn of haar behoefte te vervullen. Dankzij de user flows ontdekken we ook welke pagina’s en functionaliteiten je weboplossing nodig heeft. Hecht de gebruiker waarde aan de mening van anderen? Aan ervaring? En aan inspiratie? Dan tonen we bijvoorbeeld reviews, projecten en een visueel inspiratieblog. Zo ontstaat de perfect afgestemde user experience voor jouw doelgroep.

Dit maakt het UX design zowel aantrekkelijk als functioneel. Het liefst maken we deze designkeuzes samen met jou, tijdens een designsprint. De designelementen die we creëren, borgen we vervolgens in een design system. Dé bron van waaruit iets ontwikkeld wordt. 

Welke behoefte heeft jouw gebruiker?

Ken jij het zoekgedrag van je doelgroep?

Hoe beweegt een gebruiker zich door jouw site?