Met employer branding zorg je ervoor dat (potentiële) medewerkers jouw organisatie zien als een plek waar ze graag willen werken. Je creëert en communiceert goed werkgeverschap met als doel om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Kortom: employer branding maakt je team trots en tevreden. Maar hoe pak je dat aan?

Voorkeurspositie dankzij employer branding

Employer branding gaat verder dan alleen een aantrekkelijke vacaturetekst en een creatieve wervingscampagne. Het is belangrijk dat het totaalplaatje rondom je werkgeversimago klopt. Potentiële medewerkers beslissen namelijk niet alleen op basis van een advertentie of ze je collega willen worden (of blijven). Het gaat om het verhaal dat je vertelt en het gevoel dat kandidaten krijgen bij jouw organisatie. Het gaat om arbeidsmarktcommunicatie.

“Customers will never love a company until its employees love it first” - Simon Sinek

Dat gevoel creëer je niet van de een op de andere dag, maar daar werk je structureel aan in je bedrijfsstrategie. Onder andere door aan je bedrijfscultuur te bouwen en door een employer value proposition op te stellen. Hiermee maak je duidelijk wat je medewerkersbelofte is: dé reden voor mensen om bij jou te willen werken. Ook deel je de culturele waarden van je organisatie, de arbeidsvoorwaarden die aansluiten bij de kandidaat en andere onderscheidende voordelen. Al deze ingrediënten van employer branding maken jouw organisatie tot een plek waar mensen willen werken!

Bewijslast voor employer branding

Maar… die beloftes moet je natuurlijk ook nog waarmaken. Veel kandidaten willen op voorhand al weten of dat daadwerkelijk het geval is. Ze willen zekerheid. Jij kunt ze dat geven door bewijslast te koppelen aan de beloftes die je doet. Eén van de meest gebruikte en best bewezen tactieken om dat te doen, is door je eigen medewerkers aan het woord te laten. Laat ze ervaringen delen met hun eigen netwerk over hoe het echt is om bij je te werken en onderschrijf daarmee de beloftes en de waarden die je deelt. Wanneer je eigen medewerkers inzet, wordt het pas écht ‘employer branding’. 

Zet jij je medewerkers optimaal in?

Benut jij het netwerk van je team?

Wordt het merkverhaal intern gedragen?