Vrijwel iedere organisatie zet e-mailmarketing in. Soms op informatieve en geautomatiseerde wijze, bijvoorbeeld voor de bevestiging van een order, betaling, verzending of boeking. En soms juist op inspirerende en entertainende wijze, bijvoorbeeld bij een periodieke nieuwsbrief. Met welke vorm van e-mailmarketing help jij jouw abonnees? Wij denken mee!

E-mailmarketing: tools, templates en strategie

In een e-mailmarketingstrategie bepalen we de doelstellingen en doelgroepen van jouw e-mailmarketing. Welke open- en clickratio’s wens je te behalen? Welke actie verlang je van je abonnees? Hoe verzamelen we nieuwe subscribers? En met welke frequentie wil je in de mailbox verschijnen? Allerlei vragen die van invloed zijn op de strategie.

“E-mail has an ability many channels don’t: creating valuable, personal touches - at scale.” - David Newman

Bij WebNL creative studios werken we doorgaans met de e-mailmarketingtool MailerLite. Wanneer je liever met een andere tool werkt, zoals Mailchimp, is dat ook geen probleem. Onze ontwerpers creëren een veelzijdig template in de gekozen tool, passend bij jouw huisstijl. Nieuwsberichten, social posts, reviews of video’s: met contentblokken tonen we precies wat de mogelijkheden zijn.

Ook denken we mee over de meest logische doelgroepsegmentatie, mogelijk op basis van je CRM-systeem. Zo zorgen we ervoor dat de abonnees een mail ontvangen die aansluit op hun behoeften, dankzij het segment waarin ze vallen. Door persoonlijke velden in de tekst te verwerken - zoals je naam, woonplaats of werkgever - ontvangt iedereen een gepersonaliseerde mail.

Marketing automation en mailflows

Bij de creatie van een mailing zorgen we ervoor dat de tone of voice past bij jouw merkidentiteit. We A/B-testen de onderwerpregels om tot de meest effectieve versie te komen. Wanneer we ook marketing automation inzetten, creëren we een mailflow met opeenvolgende mails. De mails die abonnees ontvangen zijn dan afgestemd op het gedrag dat ze in je vorige mail uitvoerden. Bijvoorbeeld: heeft iemand je mail niet geopend? Dan volgt er een reminder. Heeft iemand in je mail interesse getoond in een bepaalde dienst? Dan volgt er een verdiepende mail over die dienst. Zo blijft mailverkeer toch een persoonlijke touch houden, ook als je duizenden mensen tegelijk mailt. En dat aantal vaste fans gá jij behalen, nietwaar?


Hoe springt jouw mailing ertussenuit in de mailbox?

Is jouw informatievoorziening op orde?

Kijken abonnees uit naar jouw nieuwsbrief?