Welk gevoel roept jouw merk op bij je doelgroep? Branding staat voor alles dat te maken heeft met hoe een merk ‘voelt’ en overkomt op je publiek. Het staat voor de uitstraling van een organisatie en het beeld dat mensen hebben wanneer ze aan je merk denken. Door doordacht aan de slag te gaan met je branding, logo en huisstijl, heb je daar zelf veel invloed op.

Waar staat branding voor?

De term ‘branding’ staat letterlijk voor het ‘merken’ van een bedrijf, organisatie, persoon of stichting. En dat gaat verder dan een logo op je bedrijfspand plakken. Een BV oprichten betekent niet gelijk dat dit ook echt als een merk gezien wordt. Daar komt heel wat bij kijken. Het is belangrijk om allereerst je positionering en je merkverhaal scherp te hebben, want een merk staat ergens voor. Denk maar aan Apple, Nike en Red Bull. Het kan dus zomaar zijn dat je al jaren een bepaalde huisstijl voert, maar toch geholpen bent met rebranding.

"Great design starts with great branding."

In je branding bepaal je welke design principles je wilt uitstralen als merk, rekening houdend met je doel en doelgroep. Bij WebNL hebben we een designmeting ontwikkeld waarmee we ontdekken welke waarden jouw organisatie goed vertegenwoordigen. Dit dient als basis voor het logo en de huisstijl, maar ook voor de tone of voice, de communicatiestrategie en marketing(campagnes).

Onderbouwd logo en huisstijl

Wij geloven erin dat je logo sterker is wanneer deze geïnspireerd is op je positionering en merkverhaal. ‘Mooi’ is geen doel an sich, effectief en passend wel. De logo’s die WebNL maakt zijn vaak toe te lichten met een beargumenteerd, inspirerend verhaal. In de huisstijl tonen we de manier waarop een merk zichzelf visueel presenteert aan de hand van vormgegeven middelen en uitingen. De basismiddelen binnen een huisstijl zijn het logo, de beeld- en vormtaal, het briefpapier, de visitekaartjes en de e-mailhandtekening. In de branding tonen we nog veel meer toepassingen; bijvoorbeeld wat het merk in een campagne kan uitstralen.

Brand Implementation en Brand Management

Alle gemaakte keuzes en ontwerpen leveren we op in een Brand Management System. Een online tool die altijd in beweging is, omdat een merk ook nooit stilstaat. We ontwikkelen een Brand Implementation Plan om de lancering en implementatie van het merk goed te laten verlopen. Internal branding is daar altijd een onderdeel van, gezien er richting medewerkers ook aan een merk gebouwd moet worden. Zij zijn immers het visitekaartje. Vervolgens zetten we Brand Management in om het merk periodiek en pro-actief te onderhouden, zodat het met oog op ontwikkelingen en actualiteiten ook een sterk merk blijft.

Hoe kan jouw merk fans krijgen?

Wat is je favoriete merk en waarom?

Wat moet jouw logo vertellen?

Hoe vaak werk jij actief aan je merk?